We willen gewoon onze energie terug!

8 februari 2023

We willen gewoon onze energie terug!

Foto: SP / SP

De SP wil de zeggenschap over onze energie terug. Dat is een heel goed plan. Lang geleden hadden we provinciale energiebedrijven. Ook in Noord-Holland. Ergens in Wormerveer, op de Seramstraat, staat nog een PEN- huisje. Dat is het bewijs dat de energie ooit in handen van onze provincie was.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Dick Ofman

Tot ergens halverwege 2009 had de gemeente Zaanstad een flink grote hoeveelheid NUON- aandelen. Vanwege het bezit van die aandelen ontving Zaanstad jaarlijks een behoorlijk bedrag. Het was in 2009 blijkbaar in de mode om de aandelen te verkopen en te cashen, want heel veel gemeenten deden dat. Dat was mede het gevolg van Splitsingwet, waardoor de relatie tussen productie, leverantie en distributie van energie werd verbroken. En, zoals gewoonlijk, zat Zaanstad in geldnood.

Ik kan me de dag nog goed herinneren dat ik als enig gemeenteraadslid tégen de verkoop van de NUON- aandelen stemde. Dat was best een eenzaam gevoel. Zaanstad verkocht de aandelen. Dit om een betere liquiditeitspositie te bereiken. Nu de energie heel erg duur is geworden en maatregelen worden getroffen om mensen in geldnood te helpen met het (gedeeltelijk) betalen van hun peperdure energierekening, is het de vraag of de verkoop van de NUON- aandelen verstandig was. Immers, de belastingbetaler - wij allemaal - betaalt en de energiebedrijven strijken de miljardenwinst op.

De SP Zaanstreek gaat op zaterdag 11 februari naar het Volksprotest op het Beursplein in Amsterdam. We eisen dat onze rekening verlaagd wordt en onze energie genationaliseerd wordt. Alle SP- fracties in alle provincies van Nederland deden al een poging om de energie weer in publieke handen te krijgen. We moeten nóg meer kracht zetten om de energie weer van ons te maken!

Anna de Groot