Al 22 jaar verkiezingen op de Gedempte Gracht in Zaandam

11 maart 2023

Al 22 jaar verkiezingen op de Gedempte Gracht in Zaandam

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

Anna de Groot rekende het uit. De SP Zaanstreek staat al tenminste 22 jaar op de zaterdag voorafgaand aan verkiezingen op de Gedempte Gracht in Zaandam. En daar roepen we altijd de mensen op om te gaan stemmen. Natuurlijk het liefste op de SP.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

Op de zaterdag voorafgaand aan de verkiezingen staan er doorgaans nog meer politieke partijen met tentjes, tafeltjes, kraampjes, foldertjes en gadgets op de Gedempte Gracht. De sfeer is op zulke dagen altijd helemaal goed en er vinden veel gezellige gesprekjes tussen de partijen plaats.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar kwam afgelopen jaar voor het eerst de combinatie FNV/DIDF naar de Gedempte Gracht. Dat gebeurde op 11 maart ook. Het verschil met vorig jaar was dat de combinatie FNV/DIDF ook een manifestatie organiseerde, waar de politieke partijen aan konden deelnemen.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

De SP had weer een uitstekende grachtbemensing. Rebecca, Aroena, Leontien, Marilou, Anna, Erik, Jan en Niels zorgden ervoor dat de winkelende Zaankanters folders en SPonsjes kregen. Voor de SPonsjes is nog steeds heel veel interesse. De mensen komen terug om nog een SPonsje te scoren.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

Ook onze retro SP-tent kreeg veel belangstelling. We hingen een paar spandoeken uit vervlogen tijden op. Die bleken verrassend actueel. Anna kreeg heel veel vragen over de Zaanse cacao- industie en wanneer die schoon zal zijn. Dat is natuurlijk voor Anna ook een vraag.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek

Het was wéér een mooie en gezellige dag. En ja, stralende zonneschijn helpt daarbij!

FNV/DIDF vroeg elke politieke partij om een toespraakje te doen. Hieronder het toespraakje van Anna:

Op de zaterdag voor de verkiezingen is de SP altijd paraat op de Gedempte Gracht in Zaandam. Er zijn nu ook bijna verkiezingen, die voor Provinciale Staten, en FNV en DIDF zijn er ook! Ze hebben zelfs een programma gemaakt en vragen aandacht om te gaan stemmen.

Ik ben dus Anna de Groot, raadslid in Zaanstad, lid van Provinciale Staten van Noord-Holland en ik sta met ons team van de SP Zaanstreek al vele jaren op de Gedempte Gracht om jullie naar de stembus te krijgen!

Natuurlijk! Als je stemt kun je Nederland - of in dit geval Noord-Holland - een beetje veranderen. Je kunt er met je stem voor zorgen dat er een veel linkser provinciebestuur komt. Goed voor de arbeiders van Nederland en goed voor natuur en klimaat. Met je stem kun je er uiteindelijk ook voor zorgen dat de Eerste Kamer een linkse kamer wordt. En je kunt er zélfs voor zorgen dat ik in Provinciale Staten en/of de Eerste Kamer kom. Want ik - SP'er door dik en dun - sta op beide kandidatenlijsten.

Natuurlijk ga je SP stemmen! SP, FNV en DIDF hebben vaak dezelfde doelen. En om dit nog eens te benadrukken steunde de SP de plannen voor Groen Staal van de FNV en de werknemers bij Tata Steel, hier 15 km vandaan. We stonden er met onze flyers, deze dus, aan de poort (ik stond er gisteren ook en het was heel koud en nat) en we zorgden ervoor dat de vergunningverlening voor de plannen sneller gaat. Want Tata Steel móet snel schoon. Goed voor de werknemers, goed voor de omwonenden en goed voor het behoud van de werkgelegenheid. Overigens geldt ook voor onze Zaanse fabrieken dat die sneller schoon moeten. Ook daarvoor heeft de SP zich de afgelopen jaren ingezet. En met succes!

Wil je:

• een schone industrie
  • behoud van werkgelegenheid in de industrie
  • meer betaalbare woningen
  • veel goedkopere energie
  • goedkoper en beter openbaar vervoer
  • én meer natuur

Stem dan SP op 15 maart. En je kunt met een gerust hart vakje 6 van lijst 9 rood kleuren!

SP! Omdat het anders kan en móet!