Wandelen en varen, de boodschap

5 maart 2023

Wandelen en varen, de boodschap

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Debbie Truschel

Nog anderhalve week tot de verkiezingen voor Provinciale Staten. Waar doet de provincie eigenlijk? Waar stemmen we op? Om die vraag te beantwoorden ging de SP Zaanstreek - tezamen met anderen - wandelen langs de oude Zaanse industrie en varen in de Kalverpolder.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

De provincie heeft de taak de nauur te herstellen en liefst te verbeteren. Het gaat niet best met de natuur in de Zaanstreek. Oorzaak zijn onder meer de Zaanse fabrieken. Ze produceren cacao (veel ammoniakuitstoot) of zetmeel, glucose en vezels (uitstoot van stikstofoxide). En vaak worden er onaangename luchtjes verspreid, maar dit terzijde.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Debbie Truschel

De uitstoot van stikstof (ammoniak en stikstofoxiden) moet fors naar beneden om de Zaanse natuur te redden. Mede vanwege de kruistocht van de SP tegen de stikstof is cacaofabriek Ofi (voorheen Olam) in de uitstoot van ammoniak flink teruggegaan. Cargill Aurora moet noodgedwongen dezelfde weg gaan (vanwege het gelijke speelveld). En Tata & Lyle is bezig aan een grote verduurzamingsoperatie. Kortom, het gaat de goede kant op.

Dit betekent niet dat de SP de vinger van de pols haalt. De industrie moet in de gaten gehouden worden. Ze hebben een mooi spreekwoord: "Het geld dat stom is maakt recht wat krom is". Als de industrie niet gedwongen verduurzaamt, zal altijd de winst zegevieren.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Debbie Truschel

We wandelden ook nog over de Zaanse Schans, de toeristenindustrie die steeds maar groter groeit.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Nico de Vries

In de Kalverpolder gingen we varen in de boten van de Stichting Kalverpolder. Zo konden we zien wat 300 jaar industrie de Zaanstreek heeft aangedaan. Vooral ammoniak, maar ook stikstofoxide, is schadelijk voor de natuur als er teveel van in de bodem en in het water terechtkomt. Planten als bramen, brandnetels en gras gaan er harder door groeien en overwoekeren andere planten. Daardoor verdwijnen ook insecten, vlinders en vogels. Stikstofdeeltjes inademen kan bovendien slecht zijn voor de gezondheid.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Debbie Truschel

Vanuit de boot zagen we inderdaad ongelofelijke hoeveelheden braamstruiken. En gras. Voor brandnetels was het nog te koud. Het gaat heel veel jaren duren om de gevolgen van stikstof op de natuur terug te dringen. Want de bodem zit er vol mee (mest).

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Nico de Vries

Wat we ook zagen waren een paar teruggekeerde grutto's, vele andere vogels, de Zaanse industrie en de molens op afstand en ongelofelijke wolkenluchten. De Zaanstreek is mooi, maar kan nog wel wat natuurlijke variatie gebruiken!

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot