Zijn de aandeelhouders van Ahold Delhaize geïnteresseerd in arbeid en klimaat?

12 april 2023

Zijn de aandeelhouders van Ahold Delhaize geïnteresseerd in arbeid en klimaat?

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Ahold Delhaize heeft veel aandeelhouders. Voor hen was zelfs aparte parkeergelegenheid gecreëerd bij Taets op het Hembrugterrein in Zaandam. En alle aandeelhouders kregen - voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering - een lekkere en uitgebreide lunch.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Maar Ahold Delhaize, waarvan onze Zaanse grootgrutter onderdeel is, draagt buitengewoon veel bij aan de klimaatverandering én is niet bepaalde de beste werkgever. Voor Milieudefensie, FNV en meerdere Belgische vakbonden reden om vandaag, voorafgaand aan de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een protest te laten horen.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Reden voor de SP om ook te protesteren. Immers, ook de SP wil nu en in de toekomst een leefbare planeet en wil dat werknemers goed betaald worden. Tenminste vijftien euro per uur (en misschien is dat, gezien de inflatie, nog wel te weinig). Milieudefensie en FNV sloegen de handen ineen, de Belgische vakbondsleden lieten luidkeels van zich horen. Op het podium deden onder meer  advocaat Benedicte Ficq (bekend van Tata Steel) en actrice Anniek Pheiffer een toespraakje.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Xrebellion

Er was zelfs een cameraploeg van de VRT, de Belgische omroep. Waarvoor kwamen de Belgische vakbonden naar Zaandam? De bonden verzetten zich al weken tegen het plan van Delhaize om 128 winkels over te laten aan zelfstandige uitbaters. Er is intussen een sociaal bemiddelaar aangeduid, maar die heeft de rust nog niet doen weerkeren. Er zijn nog steeds stakingen, ook vandaag (12 april 2023) nog: 16 winkels in Brussel zijn dicht en 14 in Wallonië.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Gaat het helpen? Gaat Ahold Delhaize beter zorgen voor de planeet en voor de medewerkers? Behalve door de manifestatie van vandaag spreken de aandeelhouders, die ook lid zijn van Milieudefensie en/of de FNV, op de aandeelhoudersvergadering.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Er was overigens meer dan voldoende politie-inzet. Er waren tenminste vier politieauto's met bemensing. Veel voor een vreedzaam gebeuren.

Wil je ook iets doen voor het klimaat? Ga dan op 23 april naar de aandeelhoudersvergadering van de meest vervuilende bank van Nederland. De ING. En ga namens de SP! We houden je op de hoogte.