Blijven graaien in Zaanstad

7 juli 2023

Blijven graaien in Zaanstad

Foto: Mariska Schuttevaer / ROSA/ Mariska Schuttevaer

De gemeenteraad van Wormerland vroeg aan de gemeenteraden van Zaanstreek-Waterland om iets te doen aan de graaiflatie, het fenomeen dat de prijzen van bedrijven harder stijgen dan de kosten rechtvaardigen. En natuurlijk wilde de SP de gemeenteraad van Zaanstad vragen om ook iets te doen.

De bedoeling was om de Tweede Kamer en het kabinet op te roepen om maatregelen te nemen om prijsstijgingen te dempen. Immers, hoge inflatie zorgt voor stijgende supermarktprijzen, waardoor inwoners met lage inkomens hun boodschappen steeds moeilijker kunnen betalen. En supermarkten, multinationals en de levensmiddelenindustrie maken topwinsten.

De SP fractie in Zaanstad is van mening dat zo'n verzoek aan Tweede Kamer en kabinet mooi aansluit op onze Terughaalactie: https://kostenomlaag.sp.nl/terughaalactie.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

In Wormerland werd het voorstel gedaan door PvdA, GroenLinks en POV. De gemeenteraad van Wormerland stemde in. In Zaanstad besloot de gemeenteraad om de Tweede Kamer en het kabinet juist níet op te roepen om de graaiflatie te stoppen. De POV vond dat er alleen ingestemd kon worden als het voorstel precies hetzelfde was als het voorstel van Wormerland en GroenLinks vond dat hun kamerfractie genoeg had gedaan. Alleen de PvdA vond het een goed voorstel (samen met de PvdD, DENK en natuurlijk de SP).

Misschien heeft het te maken met de grote graaiende multinational van Zaanstad, Albert Heijn. De supermarktketen die het doelwit is van de SP, die de boodschappen in het afgelopen jaar zo ongeveer twee maal zo duur maakte. En de supermarktketen waar heel veel en langdurige stakingen nodig waren om de werknemers fatsoenlijk te betalen.