Helpen in de IJmond. Kom ook!

24 juli 2023

Helpen in de IJmond. Kom ook!

Foto: SP / SP

We kondigden het al aan. We gaan de afdeling Velsen-Beverwijk-Heemskerk in de komende weken helpen! Wat en hoezo? Het gaat om Tata Steel, de heel grote staalproducent in onze omgeving.  We gaan de IJmond in op 29 juli (en op 31 juli en 1, 10, 13, 14, 21, 23 en 24 augustus). We gaan de mensen vragen wat ze vinden. Want enerzijds is Tata Steel een grote vervuiler, anderzijds zorgt Tata Steel voor veel werkgelegenheid. Het lijkt alsof de meningen heel zwart-wit zijn en lijnrecht tegenover elkaar staan.

Er zijn twee vragen waarop we het antwoord moeten vinden. Wat denkt de
gewone IJmonder eigenlijk over Tata Steel? Zit de gewone IJmonder in één
van de twee kampen óf zit die er een beetje tussenin? Óf is de gewone
IJmonder helemaal niet bezig met de situatie rond Tata Steel? De tweede
vraag gaat om de zeggenschap over Tata Steel. Heeft de Indiase eigenaar
het alleen voor het zeggen? Of is het belangrijk als de omgeving er ook
iets over te zeggen heeft en dat het bedrijf weer - deels of helemaal -
in publieke handen komt?

Foto: SP / SP

Op 8 en 10 maart stonden de leden van de afdeling Zaanstreek al aan de poort van Tata Steel. We deelden toen - samen met de leden van andere SP- afdelingen - flyers uit, waarin we benadrukten dat we vinden dat Tata Steel schoon moet, maar dat de werkgelegenheid óók behouden moet worden.

Wat gaan we in de komende weken doen?

Aftrap op 29 juli 13:00 tot max 17:00 Beverhof en Breestraat met muziek, partytent en flyeren en veel rode jassen/kleding! Hier zijn we ook nog wat mensen nodig die willen helpen met opbouwen, want de partytent van afdeling Haarlem gaat mee.

31 juli 19:00 tot max 21:00 folders in de brievenbussen (Bomenbuurt) en posters plakken

1 augustus kloppen (deur aan deur) 17:00 tot 19:00

10 augustus folders in de brievenbussen en posters plakken in Wijk aan Zee, als we met een grote groep zijn, kunnen we het hele dorp folderen!

13 augustus middag 13:00 tot ongeveer 16:00 op/bij de kofferbakmarkt

14 augustus kloppen (deur aan deur) 17:00 tot 19:00

21 augustus 19:00 tot max 21:00 folders in de brievenbussen (Rivierenbuurt) en plakken in IJmuiden

23 augustus 17:00 tot 19:00 kloppen (deur aan deur)

24 augustus 11:00 tot 14:00 weekmarkt IJmuiden

Er zijn vast wel een aantal leden van de afdeling Zaanstreek die een paar uurtjes kunnen vrijmaken om te helpen! Je kunt per mail of app opgeven of en wanneer je beschikbaar bent bij Harry Scheltema (harryscheltema@gmail.com, 06 11755668) of Anna de Groot (annadegroot56@gmail.com, 06 17686276). Je kunt natuurlijk ook bellen, maar Harry en Anna zijn niet dag en nacht bereikbaar! Harry en Anna zullen jullie beschikbaarheid doorgeven aan de organisatoren uit Velsen.

En denk nou niet dat we in de Zaanstreek géén last hebben van Tata Steel! Op 12 juli kwam Krommenie zwaar onder de zwavelstank te liggen. Dit was te wijten aan de kapotte stoomketel van Kooksgasfabriek 1 van Tata Steel. Doordat 'ie kapot was, kon de stoomketel het gas, dat bij de productie vrijkomt niet goed meer reinigen.