Keti Koti herdenking

1 juli 2023

Keti Koti herdenking

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Rebecca Gichuki

De SP Zaanstreek was op 30 juni 2023 bij de Keti Koti herdenking onder de Anton de Kombrug in Zaandam. Rebecca en Marilou vertegenwoordigden onze SP- afdeling.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Rebecca Gichuki

Van oorsprong is Keti Koti een Surinaamse feestdag. De feestdag vindt op 1 juli plaats. Keti Koti betekent ’Ketenen Gebroken’ en is de viering van de afschaffing van de slavernij in 1863. Traditioneel staat de avond daar voorafgaand in het teken van een herdenkingsceremonie. In Zaanstad is die herdenking onder de Anton de Kombrug.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Rebecca Gichuki

Het was een indrukwekkende gebeurtenis. Het roept meteen de vraag op of Keti Koti niet een nieuwe Nederlandse feestdag moet worden, net zoals Bevrijdingsdag. Per slot van rekening vieren we op Keti Koti de bevrijding van de tot slaaf gemaakten.

.

En laten we ons ook eens gaan inzetten tegen de moderne slavernij. In Nederland, ook in Zaanstad, zijn er veel arbeidsmigranten die onderbetaald, slecht behandeld en slecht gehuisvest worden. Dat is een moderne vorm van slavernij, die met alle macht bestreden moet worden.