Op naar de verkiezingen

24 september 2023

Op naar de verkiezingen

Foto: SP / SP

Als je als politieke partij mee wilt doen aan de verkiezingen, dan heb je een kandidatenlijst en een verkiezingsprogramma nodig. Daarom was er op 23 september 2023 een congres in Arnhem. Naast allerlei zaken eromheen, bespraken de vertegenwoordigers van de SP- afdelingen de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november.

Foto: SP / SP

De SP Zaanstreek ging met vijf vertegenwoordigers naar het congres. We dienden 45 van de ruim 800 (!) wijzigingsvoorstellen mede in en Anna sprak in over bouwen, wonen en stikstof. Per slot van rekening hebben we in de Zaanstreek een enorme woningnood én rondom drie Natura 2000- gebieden.

Foto: SP Zaanstreek / SP Landsmeer/ Heidi Bouhlel

Mahir Alkaya gaf antwoord namens de programmacommissie.

Foto: SP Zaanstreek / Irma Koopmans

En later kwam Anna, als één van de 32 sprekers, weer aan het woord.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Harry Scheltema

Het stemmen was deze keer bepaald zwaar werk. Menig SP'er zal daags na de stemming nog spierpijn aan tenminste één arm hebben. Er is door de afdelingen heel veel werk verricht, want één wijzigingsvoorstel is al veel werk, laat staan meer dan 800 wijzingingsvoorstellen.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

Renske Leijten kreeg de gouden tomaat.

Foto: SP / SP

Lilian sprak met SP'ers Tuur Elzinga en Arjan Vliegenthart.

Foto: SP / SP

Op het einde van het congres kregen we 'Één tegen tweedeling', het manifest voor solidariteit en bestaanszekerheid mee. Daar gaan we mee aan de slag en de wereld in.

Foto: SP / Cheryl Hammond

O ja, natuurlijk! Weer hartstikke leuke foto's gemaakt. Er zijn SP'ers die er zo langzamerhand een hele muur boven het bed hebben volhangen.