Dag van de Bestaanszekerheid

4 november 2023

Dag van de Bestaanszekerheid

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

Het was inderdaad ontzettend smerig weer! Net even minder erg dan vrijdag 3 november, maar zaterdag 4 november 2023 was qua weer ook niet de moeite waard om een appje over naar huis te sturen. Toch gingen Erik, Marilou en Anna namens de SP Zaanstreek naar de Dag van de Bestaanszekerheid in Amsterdam. De organisatie was van de FNV.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

De bus was al vlug in Amsterdam. Dat gaf ons de gelegenheid om op de Dam de SP- vlaggen flink te laten wapperen.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

Het kon natuurlijk niet missen. Toen de stoet van FNV'ers, SP'ers, DIDF en enkele mensen van Volt, Bij1, GroenLinks en PvdA op weg ging begon het al zachtjes te regenen. Gaandeweg de tocht naar het Westerpark viel er steeds meer water uit de lucht.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

Gelukkig stond er een enorme tent in het Westerpark. Groot genoeg. In die tent sprak de Rotterdamse straatarts Michelle van Tongerloo over de harde realiteit van de inwoners van haar stad en vertelden FNV- leden hoe moeilijk het is om rond te komen. Ook was er een optreden van zangeres Sophie Straat en haar band. Daarna was er een debat. Esmah Lahlah (GroenLinks/PvdA), Nicolien van Vroonhoven (NSC), Ines Kostiç (PvdD), Marieke Koekkoek (Volt) en onze Lilian debatteerden over wat zij gaan doen om te zorgen dat de mensen weer rondkomen. Lilian deed een wetsvoorstel om te zorgen dat het minimumloon per direct naar € 16,- per uur gaat en vroeg de andere politici daaraan mee te doen.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Anna de Groot

Anna mocht op de polaroidfoto.

Foto: FNV / FNV

En ja, we gingen ook weer in de bus naar huis.

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/ Erik Pool

Wat we geleerd hebben is dat veel partijen zeggen zich bezig te houden om mensen bestaanszekerheid te geven, het minimumloon te willen verhogen, een einde willen maken aan de privatisering, ervoor willen zorgen dat bedrijven en aandeelhouders meer belasting gaan betalen en de werkenden minder en dat de armoede de wereld uit moet. Eigenlijk net als in de gemeenteraad van Zaanstad. Als puntje bij paaltje komt en er geleverd moet worden, moeten we nog maar zien of de schone beloften worden waargemaakt.