Duur openbaar vervoer

5 augustus 2024

Duur openbaar vervoer

Foto: SP Zaanstreek / Anna de Groot

Dat de treinkaartjes komend jaar behoorlijk duurder worden kan niemand ontgaan zijn. Dure treinkaartjes zorgen ervoor dat mensen minder met de trein gaan reizen en meer met de auto. Dat is slecht voor de luchtkwaliteit. Een aantal inwoners van Krommenie en Assendelft protesteren heftig tegen de slechte luchtkwaliteit rond de provinciale weg N203. Duurdere treinkaartjes zullen ervoor zorgen dat er nog meer auto’s op die weg zullen rijden.

Natuurlijk kan de SP in Zaanstad weinig aan de treintarieven veranderen. Daar zal de SP in de Tweede Kamer zich voor moeten inzetten. In Zaanstad kunnen wij ons inzetten voor goedkoper en beter vervoer met de bus. En natuurlijk voor betere fietspaden. Dit doen wij door de regioraadsleden in Zaanstad van de Vervoerregio Amsterdam door middel van voorstellen de goede instructies mee te geven.

Een van onze voorstellen was het aanbieden van gratis busvervoer aan mensen met een laag inkomen. Uit ons voorstel kwam een onderzoek voort. Helaas was de uitkomst van het onderzoek dat gratis busvervoer voor lage inkomens financieel niet haalbaar is. De gemeente Zaanstad vindt het te duur. Heel jammer voor de mensen voor wie de auto (bijna) onbetaalbaar is. Wel biedt de Vervoerregio Amsterdam een aantal gratis 1,5-uurs kaartjes aan minimagezinnen in de regio aan. Daarmee kunnen mensen met een laag inkomen zo nu en dan gratis met de bus.

Dankzij het voormalige kamerlid Mirjam Bikker, die een motie indiende in de Tweede Kamer, kan het regionale openbaar vervoer (in Zaanstad de bus) rekenen op een beetje meer geld. Mirjam Bikker vond, uiteraard gesteund door de SP, dat het openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn, ook in de regio, en verbindingen tussen dorp en stad, verbindingen naar ziekenhuis, school of winkel in stand moeten blijven. Daarmee kwam er meer geld voor de Vervoerregio Amsterdam, die het bedrag nu aan het verdelen is. Met dat geld wordt ervoor gezorgd dat de bus niet duurder wordt, dat haltes beter toegankelijk worden voor iedereen, komen er meer en betere roltrappen en liften en worden er nieuwe metro’s aangeschaft. Blijkbaar leven er in een aantal gemeentes wensen voor gratis vervoer voor kinderen (kinderen van 4 t/m 11 kunnen nu voor 1 euro mee met de bus, als ze met een volwassene reizen) en willen de gemeenteraad van Zaanstad dat ouderen gratis met de bus kunnen.

De gemeenteraad van Zaanstad wil nog meer. Het voorstel van de SP om de bus weer naar Wormerveer Noord te laten rijden werd aangenomen. Net als het voorstel om meer busvervoer in Assendelft te laten rijden. Het zou kunnen dat deze beide wensen worden opgenomen in de busdienstregeling van 2025.

Openbaar vervoer is duur. Te duur. Reizen met de auto is in heel veel gevallen goedkoper. Jammer, want de uitstoot van CO2 van het openbaar vervoer ligt vele malen lager dan die van de gemiddelde auto. Hetzelfde geldt voor de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden, die beide van invloed zijn op de luchtvervuiling. Alleen al daarom is het belangrijk om het openbaar veel goedkoper te maken, zodat mensen uit de auto en in trein en bus stappen. Maar er moet meer gebeuren. Want er moeten meer ritten worden gemaakt en er moeten op veel meer plekken haltes komen.

Als we in Nederland het openbaar vervoer niet goedkoper en beter maken, zullen de files groeien en wordt de lucht er niet schoner op.