Vakbondscafé over vakbondsstrijd tegen multinationals in Turkije

3 december 2013

Vakbondscafé over vakbondsstrijd tegen multinationals in Turkije

In december 2013 brengt een vakbondsdelegatie van de Turkse metaalbond BMIS een uitwisselingsbezoek aan Nederland en de FNV. BMIS is bezig met de organising van verschillende fabrieken in Turkije. Deze meestal multi-nationale bedrijven proberen met alle macht om de vakbondsorganisatie kapot te maken. De winsten van deze bedrijven worden vaak overgemaakt naar zogenaamde holdings te Amsterdam, waarbij het vermoeden is dat op deze wijze nauwelijks belasting wordt betaald. SOMO en TIE zijn daarom van plan een onderzoek te starten naar het gebruik van deze zogenaamde Herengrachtroute. De Turkse vakbondswetgeving is nog opgesteld onder de militaire dictatuur en is vooral bedoeld om vakbondsorganisatie zo moeilijk mogelijk te maken.

Daarom organiseert de FNV een bijeenkomst over vakbondsrechten in Turkije en de financiële sluiproutes van multinationals via belastingparadijs Amsterdam. Dit is op vrijdagavond 13 december 2013, en in samenwerking met kadergroep Tatasteel, TIE en SOMO.

Programma vakbondscafé

Inleidingen

Kadergroep Tatasteel en TIE-Netherlands: waarom wij de vakbond BMIS ondersteunen

Leden van de BMIS-delegatie: vakbondsrechten in Turkije, het gedrag van multinationale ondernemingen en hoe Turkse werknemers zich proberen te
organiseren

SOMO: hoe werkt de Herengrachtroute en wat zijn de gevolgen voor een land als Turkije

Plaats en tijd vakbondscafé

Vrijdagavond 13 december

20.00 tot 22.00 uur

HTIB, 1e Weteringplantsoen 2c in Amsterdam

Vlakbij Weteringcircuit goed bereikbaar met OV o.a. vanaf Amsterdam CS.

Organising op zijn Turks

“Een arbeider neemt contact op met onze vakbond. Met die persoon organiseren wij buiten het bedrijf een bijeenkomst en wij vragen hem om zoveel mogelijk collega’s mee te nemen. Met die mensen vormen wij dan een organisatiecomité. Dit moet in het grootste geheim. Als de baas er lucht van krijgt, worden zij ontslagen. Zij mogen niemand iets vertellen, zelfs hun partner niet.

"Totdat wij 51% hebben georganiseerd blijft alles geheim. Als wij 51% hebben (veiliger is 80%) moet iedereen naar de notaris, in werktijd. Ze moeten zich daarvoor ziek melden of een andere smoes verzinnen. Inschrijving bij de notaris kost 70 euro, de vakbond betaalt dit bedrag voor elk nieuw lid.

"Als er genoeg mensen zijn ingeschreven moeten wij een aanvraag sturen naar het Ministerie van Arbeid. Zij sturen de aanvraag met de ledenlijst naar het bedrijf voor commentaar. Hier begint de vakbondsactie, want het bedrijf begint dan meteen met mensen te ontslaan. De mensen moeten daarop gezamenlijk in actie komen tegen de ontslagen en voor de vakbond. Zij zijn daarop voorbereid.

"Deze strijd moeten zij wel heel lang volhouden, soms wel 5 jaar. Want het management maakt meestal juridisch bezwaar en zegt bijvoorbeeld dat BMIS “geen
echte metaalbond” is. Dan start een lange procedure, waarin het bedrijf door intimidatie en ontslagen probeert de vakbond kapot te maken en de werknemers zich hiertegen verzetten met acties. Als zij lang genoeg volhouden, krijgt de bond een officiële brief dat zij erkend is. Dan kunnen Cao-onderhandelingen beginnen.

"Onder deze omstandigheden is het extra bijzonder dat BMIS zich staande weet te houden als onafhankelijke bond en met enig succes steeds nieuwe bedrijven weet te organiseren."