De Bovenkruier sluiten? Nee, toch!

4 mei 2022

De Bovenkruier sluiten? Nee, toch!

Foto: De Bovenkruier / Anna de Groot

In de mailbox van de raadsleden van Zaanstad kwam deze week een alarmerend bericht binnen. De mail kwam van Wijkoverleg 't Kalf. Het wijkoverleg wil nog een ultieme poging ondernemen om buurthuis De Bovenkruier na 1 augustus 2022 open te houden en vroeg daarom de raadsleden van Zaanstad om te hulp te schieten.

Als het gaat om voorzieningen in de buurt en als het gaat om te hulp schieten vind je de SP aan je zijde. Twee jaar geleden verdween ook al buurthuis De Palmboom in Krommenie wegens gebrek aan bestuur. Nu dreigt ook De Bovenkruier om te vallen omdat het deskundige bestuur ermee gaat stoppen. Het is desastreus voor een buurt als een buurthuis ermee stopt. Allerlei groepjes en clubjes die de buurt bij elkaar houden verdwijnen dan. Hét recept voor eenzaamheid en het opheffen van de sociale samenhang.

Direct na de alarmerende mail ging de SP aan de slag. Er werd direct contact opgenomen met Wijkoverleg 't Kalf en met de diverse deskundigen in het netwerk van de SP. En de SP- afdeling werd opgeroepen mee te denken en mee te werken om De Bovenkruier te redden. En zo ging er deze week een verzoek om mondelinge raadsvragen te stellen én een groot aantal vragen richting stadhuis. Misschien is deze actie genoeg om het buurthuis te redden. Misschien moet de SP- afdeling ook nog actie gaan voeren. Op straat. Mét de bewoners van 't Kalf.

Net als meerdere andere partijen heeft de SP Zaanstad in het verkiezingsprogramma een oproep staan om buurthuizen beter te ondersteunen. In ons verkiezingsprogramma staat het volgende: "Buurthuizen hebben het moeilijk, vooral omdat ze veelal draaien op alleen vrijwilligers. Dat maakt buurthuizen kwetsbaar. Wij willen meer geld voor de buurthuizen, zodat in elk buurthuis een betaalde kracht kan worden aangetrokken en/of meer ruimte ontstaat voor buurtactiviteiten. Bovendien moet in alle buurthuizen een aanbod voor jongeren komen, zodat jongeren een voor hen zinvolle vrijetijdsbesteding kunnen hebben. Zo kunnen ze elkaar leren kennen, met elkaar activiteiten ondernemen, samen iets leren. Dat is goed voor de samenleving, goed voor de onderlinge solidariteit en het zorgt ervoor dat de jongeren 'de straat' minder nodig hebben. Ouderenorganisaties moeten gestimuleerd worden om meer culturele activiteiten te ontwikkelen. Zowel het meedoen aan culturele activiteiten als het samen genieten van culturele activiteiten voorkomt eenzaamheid."

Na zo'n oproep in het verkiezingsprogramma móeten wij wel in actie komen. De SP doet niet mee in de formatie van een nieuw college in Zaanstad, maar kan wél de druk uitoefenen die ervoor zorgt dat er meer geld naar de buurthuizen gaat. We werken er in elk geval heel hard aan!