Politie, rotte vis, arrestatie en ook detententieboten

30 maart 2006

Politie, rotte vis, arrestatie en ook detententieboten

Door: Willem Croese

Zaandijk - De gemoederen waren verhit op donderdagavond voor de extra commissievergadering Egberts over de detentieboten in de Achtersluispolder. Demonstranten waren op het plein van het Bannehof aanwezig. Kennelijk was dit voor het gemeentebestuur aanleiding om veel politie op de been te hebben, zowel binnen als buiten.

Demonstratie detentieboten 30 maart 2006
Foto: Willem Croese

Vlak voordat de 'openbare' commissie vergadering zou gaan starten kwam burgemeester Jan Mans naar buiten. Het publiek werd door een cordon van agenten buiten de deur gehouden.
Op mijn directe vraag aan Mans waarom wij niet naar binnen mochten gaf de burgemeester als antwoord dat in verband met de 'burgeravond' de raadzaal bezet was en er een kleinere zaal, namelijk zaal A, voor de commissie vergadering gebruikt zou gaan worden. Slechts 5 mensen mochten van hem naar binnen.
Binnen in zaal A kwamen de partijen onder leiding van mevrouw Veenis-Kaak (VVD) bijeen. De gebruikelijke publieksstoelen waren grotendeels uit de zaal verdwenen. Men was duidelijk hierop voorbereid. Het valt te betreuren dat het gemeentebestuur zo heeft gehandeld.
Wethouder Harm Jan Egberts (PvdA) was gespannen voor deze avond, maar vond steun aan zijn zijde van de heer Kroon van Jusititie.
Voordat de politieke partijen hun vragen en opmerkingen konden plaatsen kreeg de wethouder het woord. Harm Jan Egberts gaf een uitgebreid en emotioneel betoog wat onderbroken werd door een lokaal bekend activiste.
De activiste stond op en gooide richting de wethouder een zak vol rotte vis met de mededeling: "Deze zaak stinkt meneer Egberts." Onmiddelijk werd zij gearresteerd door twee van de vele 'stillen' oftewel in burger gekleedde aanwezige politieagenten. De politie was rijkelijk vertegenwoordigd in zaal A, maar ook op de gangen van het gemeentehuis en buiten. Het gemeentehuis leek een vesting.
Na de actie van de rotte vis werd de vergadering even gesloten om de rommel op te ruimen. Een schoonmaakploeg werd hiervoor aangerukt. Weer schoon en fris (?) ging de extra commissie vergadering verder.
De wethouder Harm Jan Egberts vervolgde zijn betoog. Hij maakte de aanwezigen duidelijk dat er absoluut geen asielzoekers in de detentieboten zullen komen. Wel 'illegalen' en 'criminelen'. Verder wenste hij niet uitgemaakt te worden voor leugenaar.
Veel stof heeft het artikel over de detentieboten doen opwaaien in Vrij Nederland (VN), geschreven door journalist Robert van de Griend. Hij heeft 'undercover' op de boten in Rotterdam gewerkt en veel misstanden waargenomen. De heer Kroon van Justitie deed dit af met de opmerking dat Van de Griend slechts een stage heeft gevolgd en één dag heeft gewerkt in de Rotterdamse detentieboten.
Robert van de Griend (ook aanwezig) vertelde mij desgevraagd: "De misstanden zijn groot op die boten. Bijvoorbeeld als iemand om een paracetamol vroeg moest deze 5 uur wachten voordat het verstrekt werd of als iemand rustig in de cel zat te bidden werd de deur luidruchtig opengegooid. En die stage duurde overigens 7 dagen, dus dat is wel meer dan dat justitie voordoet." De bevindingen van VN journalist Robert van de Griend krijgen deze week een vervolg in het opinieblad.
Na een rondje politici werd besloten om op 20 april de detentieboten verder te bespreken.