SP Zaanstad verklaring inzake de 'detentieboten' in Zaandam

31 maart 2006

SP Zaanstad verklaring inzake de 'detentieboten' in Zaandam

Zaanstad - Het SP Zaanstreek bestuur en de SP Zaanstad fractie hebben vandaag een officiële verklaring uitgegeven inzake de detentieboten en de gevolgen van de openbare bijeenkomst van donderdagavond j.l. De letterlijke tekst kunt u in dit bericht verder lezen.

SP Zaanstad verklaring:
Bestuur en fractie van de SP hebben er behoefte aan om luid en duidelijk afstand te nemen van de gebeurtenis die gisteravond heeft plaatsgevonden tijdens de openbare commissievergadering over de detentieboten, waarbij wethouder Egberts werd besmeurd met rotte vis.
Het bedreigen van een persoon met een plastic zak met inhoud – in dit geval rotte vis, maar het had ook iets anders kunnen zijn – is een vorm van geweld. Geweld hoort niet thuis in ons omgaan met elkaar, niet in en zeker ook niet buiten de politiek.
Wij hebben dan ook alle begrip voor de emotionele reactie van de wethouder na deze gebeurtenis in de rest van de vergadering, ook al had onze woordvoerder daar onevenredig onder te lijden.
Tegelijkertijd willen wij even luid en duidelijk onze aanhoudende zorg uitspreken over de bajesboten die in Zaandam afgemeerd zullen worden en we betreuren het ten zeerste dat de beslissing om dit te doen niet eerder in de raad is besproken.
Het ziet er nu naar uit dat justitie een aantal toezeggingen zal doen over de kwaliteit van de levensomstandigheden en over de opleiding van de bewakers. Dat is winst.
Het is echter nog helemaal niet duidelijk wat de gemeente kan doen om ervoor te zorgen dat deze toezeggingen ook zullen worden nageleefd, bijvoorbeeld door een onafhankelijke rapportage aan de gemeenteraad (met de nadruk op onafhankelijk).
Er is ook nog steeds geen garantie dat er geen uitgeprocedeerde asielzoekers op de boten zullen worden opgesloten. Immers, een uitgeprocedeerde asielzoeker die in de ogen van justitie niet voldoende meewerkt aan zijn uitzetting wordt daarmee een illegaal die gedetineerd mag worden. Deze stelling is niet weersproken.
Ook over de duur van de detentie bestaat geen enkele zekerheid.
Net als Groen Links en Rosa is de SP van mening dat de gemeente met deze bajesboten een probleem binnen haalt. Niet wij, maar het zittende (demissionaire) college heeft daarmee het Nederlandse vreemdelingenbeleid op de gemeentelijke agenda gezet.
Een beleid waarop heel wat valt af te dingen, als we bijvoorbeeld de rapportages van de Raad van Europa mogen geloven waarover deze week werd bericht. De discussie die dit met zich meebrengt moet nu in alle openheidgevoerd kunnen worden. Zonder geweld.