SP agenda initiatief opslag vingerafdrukken

12 april 2010

SP agenda initiatief opslag vingerafdrukken

Door: Roland van Braam

Aankomende donderdag 15 april wordt ons agenda initiatief over de opslag van vinderafdrukken besproken in de gemeenteraad van Zaanstad.
Een belangrijke zaak want wij zijn volgens mij de eerste politieke partij die hier vragen over stelt. En daar mogen wij best een beetje trots ( niet het trots van Rita, maar het echte trots) op zijn want deze vragen kwamen vanuit SP Zaanstreek. SP Purmerend en Amsterdam hebben al snel onze artikel 51 vragen overgenomen. Ik hoop dat ons goede voorbeeld landelijk nog meer navolging krijgt.

Donderdag om 19.30 uur komt mevr. J. Wijnberg, voorzitter van Vereniging Vrijbit. Zij houdt een inspraakgesprek over ons agenda initiatief.
Wij hebben de afgelopen weken veel steun gekregen van deze vereniging, die zich vanaf 2008 bezig houdt met zaken die onze privacy schenden.

Daarna om 21.15 uur wordt het agenda initiatief besproken met de portefeuillehouder en alle andere politieke partijen.

Een trouw lid meldt enkele maanden geleden dat zijn vrouw problemen heeft met het afgeven van haar vingerafdruk. Inmiddels is mede dankzij dit lid een hoop landelijke losgemaakt en is het onderwerp privacy een belangrijk onderdeel geworden in ons nieuwe verkiezingsprogramma.
Zo zie je maar, onze leden zijn de ogen en oren van de samenleving. Deze hebben we hard nodig !

Ik zou iedereen willen oproepen om aankomende donderdag 15 april naar het gemeentehuis in Zaandijk te komen. Wij hebben jullie steun hard nodig!

Agenda initiatief van SP
Onderwerp: registratie en opslag vingerafdrukken
30 maart 2010.

Toelichting:

De fracties van de SP, GroenLinks en ROSA zijn zeer bezorgd over de hele procedure rond de opslag en registratie van vingerafdrukken die bij het aanvragen van een paspoort noodzakelijk zijn.
Eerder heeft de SP hier al schriftelijke vragen over gesteld.
Onderzoek heeft uitgewezen dat deze opslag gebeurd door een particulier bedrijf.

Wij stellen daarom voor in het Zaanstad Beraad het volgende te bespreken:

Hoe kan de gemeente Zaanstad haar inwoners beschermen tegen ongewenst gebruik van vingerafdrukken?
    Is de raad van mening dat de burgemeester de raad moet informeren welke instanties gebruik kunnen maken van de gemeentelijke database ?

Er zijn mensen die bezwaar maken tegen het afstaan van vingerafdrukken, zeker zolang er geen afdoende zekerheid gegeven kan worden omtrent de beveiliging van de gegevens.

Hoe denkt de raad dat de gemeente om moet gaan met inwoners die het onacceptabel vinden om hun lichaamskenmerken af te geven aan de overheid? Kan ervoor gezorgd worden dan deze mensen niet worden afgesloten van een basale behoefte?

Er zijn nog ernstige tekortkomingen aan het systeem van afname van vingerafdrukken waardoor mensen in grote problemen kunnen komen. Bijvoorbeeld doordat hun vingerafdrukken niet blijken te ‘matchen’ met de afdrukken op de ID kaart. Er zijn ook mensen die door fysieke beperkingen niet in staat zijn om vingerafdrukken te geven. Dit roept de volgende vragen op:

Is bij benadering aan te geven van hoeveel mensen er geen goede vingerafdrukken genomen kunnen worden?

Klopt het dat van de vingerafdrukken die worden afgenomen er minstens 1%, niet zou kloppen bij controle?

Klopt het dat vingerafdrukken die door het systeem als ongeschikt worden gekwalificeerd toch opgeslagen worden in de database?

Worden er ook van mensen waarvan de vingerafdrukken als ongeschikt worden gekwalificeerd toch de slechte kwaliteit afdrukken opgeslagen in de chip van het document?

Wanneer er onvoldoende garanties kunnen worden gegeven door de burgemeester zal er een motie worden ingediend bij de eerstvolgende raadsvergadering.

Namens de SP fractie

Roland van Braam