4 mei

5 mei 2010

4 mei

Door: Henk Mak

Op 4 mei was in Wormerland op verschillende plaatsen weer de traditionele dodenherdenking. Bij het monument aan de Dorpsstraat lijkt het elk jaar weer drukker te zijn. Zeer verheugend is ook dat er een steeds groter aantal jongeren aanwezig zijn. Na muziek en zang, en twee prachtige gedichten van twee leerlingen van basisschool Weremere, werd twee minuten indrukwekkend stilgestaan ter nagedachtenis aan de dappere mensen die hun leven gaven voor onze vrijheid.

Hierna legden de burgermeester, de Hr. P.Tange en Wethouder Anna de Groot namens de gemeente Wormerland een krans. Ook konden een aantal particulieren bloemen leggen waarna de burgermeester een indrukwekkende toespraak hield waarin hij memoreerde aan het verhaal van een Zaankanter die elke ochtend op station Koog Bloemwijk uitstapte met een groot aantal forensen die van hieruit naar hun werk gingen. Onder hen een grote man met een zwarte jas, anoniem, totdat hij gedwongen was om op die zwarte jas een gele ster te dragen met het woord jood erop. Maar, inplaats dat deze man verguisd werd, werd het een erester voor deze man, deze anonieme arbeider, hij werd voor allen het symbool van het gevecht voor de vrijheid van ons land.

Tevens werd uitdrukking gegeven aan de zinloosheid van oorlog, toen, maar dat geldt nu nog. Ook vandaag de dag worden nog steeds jonge, gezonde mensen zinloze oorlogen ingestuurd, en voor wat? Niet voor onze vrijheid maar om steeds maar weer die vermaledijde oorlogsmachine op gang te houden.

Elk jaar weer denken en hopen veel,heel veel mensen dat eens een einde komt aan al die ellende, een utopie? Als we er niet op blijven wijzen dat het zinloos is gebeurd er nooit wat, blijf strijden voor een wereld zonder oorlog en facisme, laten we elkaar recht aan kunnen kijken en zeggen, jij en ik zijn wij, we zijn gelijken aan elkaar en aan alle mensen.

Laten we er NU mee beginnen, het is nooit te laat.

Henk Mak