Nieuwbouw Neck

9 mei 2010

Nieuwbouw Neck

Door Karin Hogervorst

Al verschillende jaren is het vorige gemeentebestuur in touw geweest om een integraal huisvestingsplan (IHP) en multifunctionele accommodatie (MFA) in Neck te ontwikkelen. Als SP Wormerland pleiten wij er voor om de bestaande kokervisie, van een samenraapsel van te dicht bij elkaar liggende verschillende functies en het vasthouden aan 3 onrealistische plannen, los te laten en met een frisse en open blik naar de huidige en de gewenste situatie in Wijde Wormer te kijken.

Ons plan (incl. tekening), dat wij eind vorig jaar naar buiten hebben gebracht, voorziet o.a. in het behouden van de karakteristieke stolp “De Kuil”, deze te vergroten en haar de functie van dorpshuis te geven. Om de landelijkheid van Neck te benadrukken, kan de stolp in verbinding staan met een volwaardige sporthal die het uiterlijk heeft van een boerenschuur. Een rendabele exploitatie van het dorpshuis (door een veel intensiever gebruik van de sporthal) wordt hierdoor ook een stuk realistischer. Voor “De Kuil” wordt een terras gecreëerd, waardoor het ook voor dagjesmensen een aantrekkelijke plek wordt. De hele uitstraling nodigt uit om (bedrijfs)bijeenkomsten, feesten en etentjes te houden. De functie van “verenigingsgebouw” kan daarnaast ook op deze manier behouden blijven en de cultuur historische vereniging kan mogelijk haar intrek in de stolp nemen.

Huidige Dorpshuis

Het is ons voorstel om de scholen op de plek van het huidige Posthuys te plaatsen, waarbij de school in een L-vorm gesitueerd wordt. Eén deel vormt met een bovenverdieping de OBS (6 lokalen), het andere deel in 4 ruime lokalen respectievelijk de peuterspeelzaal met eigen speelplaatsje, 2 lokalen voor groep 1 en 2 (kleuterschool) en 1 ruimte voor buitenschoolse opvang (open inschrijving (!) voor kinderopvangorganisaties) met een gezamenlijk speelterrein.
Het huidige dorpsplein wordt een omkaderd schoolplein met een doorgetrokken wegsloot als afscheiding tot de Noorderweg. Het trapveldje/voetbalveldje komt tussen de Tjadenweg en de nieuwe school (ongeveer ter hoogte van het huidige Posthuys). Aan deze kant van de school komt dan een blinde muur, zodat er geen schade aan de school kan ontstaan.

Huidige School

Achter de school komen sociale huurwoningen, zoals bijvoorbeeld maisonnettes en kleinere woningen, zodat jongeren, startende gezinnen en senioren hier gebruik van kunnen maken. Voor deze doelgroepen zijn nu nog nauwelijks woningen in Neck beschikbaar.

Aan de Ringdijkzijde duurdere woningen bouwen en tevens op de plek van de huidige scholen eensgezinskoopwoningen (laagbouw) creëren. Vanzelfsprekend zal één en ander verder uitgewerkt dienen te worden door een architect. Het gaat nu alleen om de nieuwe visie.

Wellicht bouwlocatie nieuwe woningen

Op deze manier is er voldoende mogelijkheid voor het creëren van een aantrekkelijke moderne school, een vernieuwd historisch dorpshuis met een aangrenzende mooie sportlokatie en voldoende ruimte voor het bouwen van interessante woningen in alle prijsklassen.

We begaan namelijk een historische fout door de karakteristieke stolp van meer dan 100 jaar oud te slopen. Het verzet tegen de sloop van “De Kuil” groeit met de dag. Langzaam realiseert men zich in Wijde Wormer wat figuurlijk en letterlijk een gapend gat de sloop van “De Kuil” zal achterlaten.

Stolpboerderij de Kuil

Wij roepen alle partijen dan ook op om voor een andere, meer realistische aanpak te kiezen, waarbij “oud en nieuw” prachtig in elkaar kunnen overgaan en wij in véél beter overleg met de bewoners van Wijde Wormer samen een aantrekkelijke en levendige dorpskern creëren.