Toespraak Nine Kooiman

2 mei 2010

Toespraak Nine Kooiman

Op de Gedempte gracht in Zaandam werden zaterdag ter ere van de Dag van Arbeid toespraken gehouden door afgevaardigden van DIDF, Groenlinks, PvdA en SP.
Voor de SP sprak Nine Kooiman, kandidaat voor de Tweede kamerverkiezingen, die hiervoor speciaal naar de Zaanstreek was gekomen.

Nine Kooiman

Nine's toespraak

Vandaag is het 1 mei, de dag van de arbeid. En wat een eer dat ik nu juist hier mag staan in de Zaanstreek, bij uitstek de streek van de arbeiders! Met jullie arbeidersgeschiedenis weten jullie als geen ander het belang van de arbeider.

Want zonder arbeid, zonder werkers, geen welvaart! En laat nu juist de neo-liberalen dit helemaal zijn vergeten. Zij, de VVD, het CDA, D66, zij willen de lonen drukken, de WW uitkleden en morrelen aan het ontslagrecht. Laten we dat gebeuren? Ik dacht het niet! Nee, wij laten ons niet afpakken wat van ons is. Waar al die arbeiders voor ons zo ontzettend hard voor gevochten hebben. Wij als SP staan voor arbeidersrechten. Die laten wij ons niet afnemen. Geen gemorrel aan het ontslagrecht!

De minimumlonen omhoog! Wij zijn de partij die staat voor de arbeiders. Want waar waren de VVD, het CDA en D66 bij de strijd van de schoonmakers?

De schoonmakers hebben maanden gestreden voor betere loon. Voor maar een paar duppies erbij. Zodat zij weer in staat zijn om hun gezinnen te onderhouden, de huur te betalen. Zij hebben maanden gestreden en gewonnen!! Wij hebben de eer gehad om maanden aan hun zij mee te vechten voor een beter loon. Zij verdienen ons respect. (applausje voor deze mannen en vrouwen!)

In tijden van crisis is het belangrijk dat we kiezen waar we de rekening neer leggen. En wat de SP betreft leggen we niet de rekening bij die mensen die het slachtoffer zijn geworden van de crisis. De arbeiders. Nee, laat de rijken de crisis betalen!

Laten we nu gaan voor echte solidariteit, een eerlijkere samenleving. Pak diegenen die hebben lopen gokken met ons geld. Pak de graaiers aan de top, pak de bonuscultuur aan. Het kan, de banken betalen!

Vandaag is het niet alleen de dag van de Arbeiders, maar ook een dag voor diegenen die al een leven lang hebben moeten werken. Die op hun 65e eindelijk mogen stoppen met werken. Ja, ik zeg 65, want we strijden vandaag ook voor het behoud van de AOW. Het is niet alleen de dag van de arbeid maar ook de dag van de AOW. Het kan namelijk ook, 65 blijft 65!

We laten ons die twee jaar AOW niet afnemen. Het recht om met je 65e met pensioen te gaan is ooit door de werkende klasse bewerkstelligd. Waarvoor Nederland Willem Drees tot op de dag van vandaag dankbaar is. Ook wij als SP zeggen net als Drees destijds “wij zullen niet toestaan dat ouderdom en armoe ooit nog in één zin genoemd worden”

Vandaag staan we daarom uitdrukkelijk stil bij de brutale pogingen, van zowat de hele politiek, om dit sociale grondrecht op AOW onderuit te halen. Brutaal, asociaal, en totaal onnodig. Het is raar maar waar: terwijl de meeste mensen in Nederland willen dat de AOW vanaf 65 jaar moet ingaan, willen de meeste politici dit naar 67 brengen. En ze doen alsof dat al een gelopen koers is. Maar: dat is niet waar! Op 9 juni kunnen kiezers hun stem gebruiken om te zeggen hoe we de AOW betaalbaar houden: nemen we mensen boven de 65 twee jaar AOW af, of gaan we mensen onder de 65 aan het werk krijgen en houden?

Want maar 1/3 van de 60 plussers werkt. Als we de pensioen leeftijd verhogen naar 67 dan zorgen we er tegelijkertijd voor dat een miljoen mensen aan de kant staan en niet kunnen werken. Nee, we gaan niet aan werkeloosheidsverschaffing doen. We zorgen dat mensen op hun 65e van hun verworven recht en dus rust kunnen genieten.

En iedereen die denkt dat dit niet mogelijk is, laat ik het nog 1 keer uitleggen. De groeiende groep 65-plussers zorgt er ook voor dat de inkomsten uit belastingen over pensioenen fors zullen stijgen. Op basis van cijfers van het Centraal Plan Bureau en minister Donner, op ons verzoek aangeleverd bij de begroting van 2009, kan worden geconcludeerd dat die belastinginkomsten voldoende zijn om het stijgende aantal AOW-uitkeringen te betalen. Misschien willen ze niet naar de SP luisteren, maar wel naar het Centraal Planbureau en minister Donner. Dus kom uit de illusie dat het niet kan, ik zeg het nog 1 keer, het kan 65 blijft 65.

En laten we niet vergeten wat die groep 65 plussers nu voor ons land betekent. Wie past er op onze kinderen wanneer wij werken, wie zijn dagen bezig met vrijwilligerswerk? Juist dat zijn onze 65 plus opa’s en oma’s, onze vaders en moeders. Die nu de tijd nemen om bijvoorbeeld geld in te zamelen voor kinderen in arme gebieden, ouderen helpen met hun boodschappen en de kinderen ophalen van school wanneer hun ouders dat niet kunnen. Zij zijn voor een belangrijk deel de lijm van onze samenleving.

Laten we daarom vandaag en vanaf vandaag waar maar mogelijk de barricaden opgaan om de AOW te behouden. Als 65- mag werken, kan 65+ van de AOW blijven genieten! Zegt dat voort, zegt dat voort! De strijd is niet gestreden, hij is pas begonnen. De barricade op, op naar Amsterdam! Ik wens u verder een strijdbare en fijne eerste mei!