Tweede Kamer tegen centrale opslag paspoortgegevens

10 oktober 2010

Tweede Kamer tegen centrale opslag paspoortgegevens

Door: Roland van Braam

Vorige week stond op de website van de Volkskrant onderstaand bericht.
“De Tweede Kamer keert zich tegen de centrale opslag van paspoortgegevens. Het zou fraude en verkeerd gebruik in de hand kunnen werken. De vorige Kamer ging nog akkoord met een wetswijziging die een centrale databank mogelijk maakte.

'Het is volstrekt onduidelijk waarom Nederland hiermee voorop moet lopen', betoogde VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert. Net als andere Kamerleden voerde ze een rapport van de inlichtingendienst AIVD aan dat waarschuwt voor de gevaren van de centrale opslag.
Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) wees er nog eens op dat de aanbesteding van de ontwikkeling van de database nog niet is gebeurd. De gegevens van paspoorten liggen nu nog bij de gemeenten.

Negatief reageerde

PvdA'er Pierre Heijnen herinnerde eraan dat Bijleveld eerder negatief reageerde op zijn wens het paspoort tien jaar geldig te laten zijn, in plaats van de huidige vijf jaar. In het regeerakkoord van VVD en CDA, waar Bijleveld voor het CDA over onderhandelde, staat toch een geldigheidsduur van tien jaar. De staatssecretaris moest erkennen dat ze zich hierbij neer had moeten leggen.

Het paspoort wordt nu gemaakt door het Franse bedrijf Sagem. Heijnen zou graag zien dat dit weer in Nederlandse handen komt. Ook de PVV pleitte voor een grotere Nederlandse rol bij het paspoort.”

Ik was enigszins verbaasd maar voelde ook een zekere opluchting.

Zijn Zaanstreek en Purmerend nou de enige gemeenten die in de gaten hadden dat deze Big Brother opslag van gegevens niet deugt?
Uiteindelijk werd onze gemeente opgezadeld met een opslag van persoonlijker gegevens die - zoals wij al eerder stelde tijdens ons agenda initiatief - onveilig is en kan leiden tot identiteitsfraude.

Toen onze SP motie aan de orde kwam in de gemeenteraad van Zaanstad vonden o.a. de VVD en D66 dat het een taak was van de landelijke politiek. Terwijl de opslag van gegevens nog steeds onder verantwoordelijkheid valt van de gemeente zolang er nog geen landelijke data-base is. De VVD en D66 ondersteunden wel onze verontrusting maar legden de verantwoordelijkheid hiervan bij hun landelijke partijen.
Terwijl staatssecretaris Ank Bijleveld letterlijk zegt dat de gegevens van paspoorten nu nog bij de gemeenten liggen. Wie is er nou verantwoordelijk als deze gegevens in handen komen van fraudeurs of andere kwaadwillenden. De gemeente of de overheid ?
Ik weet zeker dat dan de gemeente verantwoordelijk wordt gesteld, want die beheert deze gegevens en niet de overheid.

De PvdA in Zaanstad maakte het helemaal bont tijdens het debat door te stellen dat elk computer systeem te hacken is en dat ze feiten en gegevens wilde zien over vingerafdrukfraude. En dat terwijl deze wet net was ingevoerd. Sonja van Elmpt (SP) vroeg toen terecht: “Moet er dan eerst iets gebeuren alvorens we maatregelen treffen? “
Volgens de PvdA vindt identiteitsfraude voornamelijk plaats doordat burgers onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Bankafschriften kunnen bijvoorbeeld zo uit de vuilnisbak gevist worden.
Volgens de PvdA zou de volgende stap worden dat gemeente verantwoordelijk is voor sloten op alle vuilnisbakken .

En nu zegt de Tweede Kamer dat deze wet kan leiden tot fraude en verkeerd gebruik in de hand kan werken. Terwijl de PvdA in Zaanstad loopt te wachten op feiten en gegevens waaruit dit blijkt!
Wellicht hebben wij als SP Zaanstreek toch wat mensen wakker geschud in de Tweede Kamer.

Ik dank de Zaanse fracties van POV, ROSA, Groen Links, ZOG en de Partij van de IJsbaan die onze motie wel ondersteunden.