Onder een dak

Onder een dak

SP'er Henk Onderwater had liever heel Wijdewormer mee laten beslissen

door: Willem Croese

NECK - Het dorpshuis 'Posthuys', OBS Wijdewormer, peuterspeelzaal Woelwaters en Kinderopvang Baloe krijgen een nieuw onderkomen onder één dak in de vorm van Multifunctionele Accommodatie (MFA). Bot Bouwgroep heeft de klus binnengehaald. Bij het nieuwbouwcomplex worden woningen gebouwd door Witkamp Projectontwikkeling. De komende tijd staat in het teken van het wijzigen van het bestemmingsplan, het verlenen van bouwvergunningen en het bouwrijp maken van het gebied.

© Willem Croese
Dorpshuis 'Posthuys' Neck

SP'er Henk Onderwater is namens zijn partij burgerraadslid. Hij volgt de ontwikkelingen nauwkeurig. Vanaf 2004 is de gemeente Wormerland druk met het MFA-plan. Op 23 november 2010 is de gemeenteraad akkoord gegaan met de 'voorlopige gunning' nadat inwoners van Neck hun stem hebben uitgebracht.
,,Negenenzestig procent was voor het project. Ik had liever gezien dat heel Wijdewormer mee kon beslissen door een referendum, want ook inwoners buiten Neck maken gebruik van de huidige faciliteiten. Helaas kon het niet anders door de regels van de Europese aanbesteding. Wij moesten wel meegaan, want de MFA was al door het vorige college en de gemeenteraad vastgelegd”, zegt Henk Onderwater.
Positief is hij over het feit dat het dorp Neck de MFA krijgt. Er moest volgens hem 'wat' gebeuren. De huidige gebouwen voldoen niet genoeg aan de tegenwoordige normen. Bovendien biedt het onderbrengen van het lokale onderwijs en dorpsactiviteiten nieuwe mogelijkheden, zoals intensief samenwerken en efficiënter gebruik van ruimte.
Henk Onderwater beseft heel goed dat de SP in deze voor een stevige klus staat. De partij zit voor het eerst in de gemeenteraad van Wormerland en maakt al meteen deel uit van het college. Alle vertrouwen heeft hij erin dat de zaken goed gaan. ,,De SP heeft bedongen dat er geen doorverkoop mag zijn van opstallen, zodat andere plannen uit den boze zijn.”
Voor de SP is de verdeling van de nieuw te bouwen woningen op het complex een ander belangrijk punt. Het wordt dertig procent sociaal en zeventig procent vrije verkoop. ,,In die dertig procent zijn geen sociale huurwoningen opgenomen. Ik vind dat jammer, want ook die huizen zijn hard nodig. Het college van Wormerland heeft toegezegd hier achteraan te gaan.”
Als alles volgens planning loopt kan medio oktober 2012 de eerste paal in de grond voor de MFA en de acht 'grondgebonden' woningen plus twaalf appartementen.