Klein dorpscentrum met brede steun

13 februari 2011

Klein dorpscentrum met brede steun

En nu kunnen wij mensen echt betrekken bij de ontwikkeling van het dorpscentrum

door: Willem Croese

WORMERLAND – Het is zover, het omstreden 'Centrumplan' is van tafel. Veel inwoners van Wormer hebben zich jarenlang verzet tegen de komst van een soort stadshart in het dorp. De Bewonersvereniging Dorpscentrum heeft de afgelopen jaren de krachten gebundeld. Vereniging Liberaal Wormerland (VLW) en de SP hebben hun tegengeluiden laten horen. De verkiezingswinst van maart 2010 hebben deze twee partijen hieraan te danken.

Onderdeel dorpscentrum Wormer

Samen vormen zij nu het college van Wormerland. Een belangrijk onderdeel van het college-akkoord is het stopzetten van het Centrumplan en om daarna een afgeslankte versie te maken samen met de bevolking. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen dinsdag kwam het onderwerp van het dorpscentrum aan de orde.
VLW-raadslid Wout van Aalst en SP-fractievoorzitter Henk Mak kregen applaus vanaf de tribune, toen zij duidelijk aangaven alleen een plan te willen hebben dat brede steun heeft van de Wormerlanders.
Enkele oppositiepartijen, zoals de VVD, verweten wethouder Ronald Hendriks (VLW) achterkamertjespolitiek te bedrijven door het Centrumplan niet openbaar te behandelen. ,,Onzin”, zegt SP'er Henk Mak. ,,Hij heeft juist de raad in alle openheid op de hoogte gehouden over de gang van zaken. En nu kunnen wij mensen echt betrekken bij de ontwikkeling van het dorpscentrum.”
De grootgrutters Vomar en Dekamarkt hadden hun conclusies al getrokken. Vomar liet een kort geding niet doorgaan tegen de gemeente over het 'oude' plan. Dekamarkt haalde de handen af van hetzelfde plan. Dit bedrijf claimde een pand aan de Koetserstraat om daar een winkel te starten in plaats van in het centrum van het dorp. De gemeente Wormerland is hiermee akkoord, hiervoor werd afgelopen vrijdag een intentieverklaring getekend.
Een klein vernieuwd centrum in Wormer zit in de pen. Henk Mak hoopt dat zo snel mogelijk de resultaten hiervan te zien zijn. ,,En winkeliers zien licht aan de horizon. Zij zijn bereid te investeren in hun bedrijven. Dit is een kwestie van vertrouwen.”