Sociale werkvoorziening op de schop

7 februari 2011

Sociale werkvoorziening op de schop

Bezuiniging Wsw harde maatregel voor mensen met een arbeidsbeperking

door: Willem Croese

WORMERLAND – Niet alleen door politieke keuzes maar ook in tijden van economische recessie wordt er door de regering bezuinigd. Een flink deel hiervan moeten de gemeenten oplossen. Dit geldt zeker voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Vijf procent van het budget verdwijnt als sneeuw voor de zon. De fractie van SP-Wormerland vindt deze zet ongepast.

Zeventig ontslagen bij Baanstede door bezuiniging op Wsw-budget
Zeventig ontslagen Baanstede door bezuinigingen Wsw

,,Ik viel bijna van mijn stoel toen ik hoorde over de bezuiniging op de Wsw”, zegt SP-fractievoorzitter Henk Mak. ,,De loonkosten worden in 2011 niet gecompenseerd en dat was ook al in 2010. Mensen die in de Wsw werken blijven nog wel onder deze wet, maar het idee is alles te doen om hen elders aan een baan te helpen. De uitstroom wordt groter en de instroom stopgezet, dus wie op de wachtlijst staat voor een Wsw-werkplek kan het vergeten.”

Ernstige kwestie

De SP-fractie liet op 19 november 2010 in een open brief aan het college en de gemeenteraad weten dat de bezuiniging voor de Wsw een 'ernstige kwestie' is. Bovendien merkte deze partij op dat verder niemand in het Wormerlandse politieke landschap zich druk maakte over de werkgelegenheid voor mensen met een arbeidsbeperking.
De Twentse gemeente Losser reageerde snel. Op 14 december 2010 werd een motie unaniem aangenomen waarin bezwaar gemaakt werd tegen de korting op het Wsw-budget. Gesteld werd dat de bezuiniging grote gevolgen heeft voor gemeenten, uitvoeringsbedrijven en Wsw-medewerkers. De eisen aan het college waren om 'optimale inspanning' te leveren, zodat de korting goed verwerkt wordt en dat het kabinet niet zo drastisch moet snijden in het Wsw-budget.

Ontslagen

Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst 18 januari in het gemeentehuis legde Baanstede (sociale werkvoorziening) directeur Bokhorst zijn plannen uit aan de Wormerlandse politiek naar aanleiding van het regeringsbeleid. Hij kwam tot de schokkende mededeling dat het personeelsbestand in 2012 met 70 mensen wordt ingekrompen.
SP'er Henk Mak: ,,Een nog grotere werkloosheid in Wormerland. Mijn fractie pleit bij het gemeentebestuur voor meer werkzaamheden die Wsw'ers kunnen doen, waardoor er extra werkplekken ontstaan en uren ingevoerd kunnen worden.”

Protest

Met schriftelijke vragen heeft de SP-fractie om duidelijkheid gevraagd en om meer inzet voor Wsw'ers. Werk- en Inkomen wethouder Anna de Groot (SP) heeft intussen namens de meerderheid van de gemeenteraad (zonder VVD en CDA) op 25 januari een brief geschreven aan staatssecretaris Paul de Krom, waarin de bezwaren naar voren komen tegen de bezuiniging van de Wsw.
De antwoorden zijn nog niet bekend. SP-fractievoorzitter Henk Mak houdt een vinger aan de pols. Samen met zijn partijgenoten zal hij zich verder beraden over de te nemen stappen in en buiten de gemeenteraad.