h

Overbodig geworden motie opslag vingerafdrukken

29 april 2011

Overbodig geworden motie opslag vingerafdrukken

Onderstaande motie wilde de SP op 28 april 2011 samen met andere partijen indienen, maar trok zij in toen de landelijke politiek afstapte van het opslaan van vingerafdrukken.

Inleiding

Sinds de invoering van de Paspoortwet-2009 moet iedereen vanaf 12 jaar voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart minimaal 2 x 2 vingerafdrukken afstaan aan de Staat. Twee daarvan worden gebruikt voor opname in het document zelf, en deze worden samen met tweede extra vingerafdrukken opgeslagen in een digitaal gemeentelijk reisdocumentenadministatie-register.

Oorspronkelijk zou deze opslag slechts tijdelijk zijn, totdat de gemeentelijke databases werden omgezet in één 24h/7dgs online centrale Rijksdatabank. Inmiddels heeft de meerderheid van de Tweede Kamer begin dit jaar besloten dat men (alsnog) tegen het inrichten van die centrale databank is, en zou de huidige opslag daarmee ook een permanente voorziening betreffen.

16 februari 2010 zijn hierover door ons schriftelijke vragen gesteld. In het Zaanstad Beraad van 15 april 2010 is een discussie gevoerd over de verantwoordelijkheid van de opslag van de vingerafdrukken en de garanties die kunnen worden gegeven over deze opslag. En op 17 juni is er door ons een motie ingediend, die helaas niet door een meerderheid werd aangenomen. Door nieuwe ontwikkelingen zijn er door ons op 10 februari 2011 wederom schriftelijke vragen gesteld.

Inmiddels achten wij het tijd om vanuit de gemeenteraad opnieuw de kwestie aan de orde te stellen over de wijze waarop de overheid omgaat met het fundamentele recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de veiligheid van de burgers van Zaanstad met betrekking tot de verstrekking van paspoorten en ID-bewijzen. Omdat er steeds meer informatie beschikbaar komt die de kritiek onderbouwt van al voor de invoering geuite bezwaren van wetenschappelijke- en veiligheids experts, het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), en vele betrokken burgers en burgerrechtenorganisaties.

We noemen daarbij met name:

  • · De 4 rapportages van Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WWR) “Happy Landings? Het biometrische paspoort als zwarte doos’ – 29-10-2010

    · 'Het biometrische paspoort in NL: crash of zachte landing' – 26-11-2010

    · Onderzoek ECP-EPN, Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en CentERdata - 25-11-2010

    · i-Overheid - 15 maart 2011-03-14

    · Het jaarverslag 2009 van de AIVD waarin de dienst waarschuwt voor de gevaren van grootschalige opslag van persoonsgegevens in het kader van spionage

    · De toenemende twijfels in de Tweede Kamer

    · De inhoud van aanklachten en pleidooien in de civiele zaak tegen de paspoortwet en de toenemende beroepszaken tegen burgemeesters die weigeren identiteitsbewijzen af te geven

    · De fundamentele en operationele redenen waarom in Groot-Brittannië het ID-kaartsysteem werd afgeschaft en het Register vernietigd ( wet 24-12-2010 effectuering 21-1-2011)

    · De verontrusting vanuit het Europese Parlement die ertoe leidde dat de EU commissaris Reeding de EU commissie opdracht heeft gegeven om grondig onderzoek naar de NL Paspoortwet in te stellen

    · Beter inzicht in de jurisprudentie van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) dat de uitspraak Marper en S(2008) W niet enkel over stigmatisering ging, maar principieel de opslag van biometrische gegevens in een digitaal overheidregister veroordeeld. (Aanvullende uitspraken van het hoogste gerechthof tegen Nederland, Europees Hof voor de Rechten van de Mens nr20689/08, 20 januari 2009 en Gilian & Quinton vs VK over vereist niveau van bescherming. - 12 januari 2010)

  • de motie

    De gemeenteraad van Zaanstad, in vergadering bijeen op 28 april 2011

    Overwegende dat:

  • · Het fundamentele recht op bescherming van de privacy en de veiligheid van inwoners van Zaanstad gewaarborgd moet worden;

    · De opslag van biometrische gegevens grote vraagtekens oproept ten aanzien van de doelstelling, proportionaliteit, de subsidiariteit en de effectiviteit;

    · De opslag van biometrische gegevens in strijd is met artikel 8 van het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens;

    · De opslag van biometrische gegevens voor gebruik door veiligheids- en inlichtingendiensten en identiteitsstelling van verdachten door politie- en justitiediensten zeer omstreden is,

    · De opslag van biometrische gegevens,in strijd is met artikel 8 van het Europese de Rechten van de Mens; met het Verdrag van de Raad van Europa met de Europese Verordening waarop de paspoortwetgeving gebaseerd is,

    · De Europese Commissie inmiddels een onderzoek is gestart naar de rechtmatigheid en uitvoering van de Nederlandse paspoortwet;

    · De Paspoortwet een nationale werking heeft die niet lokaal kan worden aangepast;

  • Besluit:

    Het College op te dragen om een krachtig signaal af te geven aan de Minister van Binnenlandse Zaken en aan de Tweede Kamer, waarbij opgeroepen wordt de wet zodanig aan te passen dat gestopt wordt met de afname en opslag van biometrische gegevens (vingerafdrukken en de combinatie daarmee met de gezichtscan) ten behoeve van een digitaal reisdocumenten- administratieregister.

    En gaan door op de orde van de dag.

    Patrick Zoomermeijer – Socialistische Partij (SP)
    Ruud Pauw – Rooie Saen (ROSA)
    Jan de Vries – D66
    Roël Dissels – Fractie Dissels
    Ton Brekelmans – Partij voor Ouderen en Veiligheid (POV)

    U bent hier