Toekomst stortplaats Nauerna voorlopig onbeslist

22 juli 2011

Toekomst stortplaats Nauerna voorlopig onbeslist

Op donderdag 21 juli werd in de raad gesproken over de stortplaats Nauerna. Deze stortplaats is door de gemeente langer opengehouden dan oorspronkelijk de bedoeling was. Daar tekenden bewoners van het buurtschap bezwaar tegen aan, en afgelopen juni oordeelde de Raad van State dat de milieuvergunning ongeldig was. Dit was een steun in de rug voor de bewoners van Nauerna.

Door Patrick Zoomermeijer. fractievoorzitter

Patrick ZoomermeijerHet college (PvdA/VVD/ZOG/GroenLinks) is onlangs in beroep gegaan tegen de uitspraak van de Raad van State. Ongeacht wat je kunt vinden van het openhouden en de veiligheid van de stortplaats, de manier waarop het college nu handelt zet veel kwaad bloed bij bewoners en vele raadsfracties. Net als andere partijen is ook de SP van mening dat het nu verdacht veel op ‘burgertje pesten’ begint te lijken.

Het is immers niet de eerste keer dat de gemeente zonder succes rechtszaken voert (die nu al 100.000 euro hebben gekost), om de stortplaats open te houden. Met de laatste uitspraak van de Raad van State lijk het er op dat de gemeente dit niet kan winnen. En soms moet je, ook als gemeente, je verlies nemen. De SP vindt dan ook dat de gemeente nu niet in beroep had moeten gaan.

Vooral dat wethouder Straat (VVD) het beroep indiende zonder eerst in gesprek te gaan met de Belangenroep Nauerna en zonder de raad hierover een ‘zienswijze’ (mening) te vragen, toont aan dat het college de gevoeligheid van deze kwestie en de bezorgdheid van de bewoners slecht heeft ingeschat. Het doet ook geen recht aan de eigen slogan van het college “wederzijds aanspreekbaar”. Ze lijken eerder regentesk.

Pijnlijk waren de draai van de VVD en het ZOG in deze kwestie. Dat de VVD als echte bestuurderspartij kritisch was over het langer openblijven van de stortplaats, en nu als collegepartij al haar kritiek inslikt, is misschien geen grote verrassing. Een echte bestuurderspartij gaat immers voor macht en niet voor mensen, en paait hooguit kiezers om zich van stemmen te verzekeren. Maar het ZOG heeft zich altijd als felle tegenstander van divers gemeentelijk beleid geprofileerd, waaronder de stortplaats in Nauerna. Soms zelfs op het schreeuwerige af. Daar is werkelijk niets meer van over nu ze zelf op het pluche zitten. Pijnlijk om te zien hoe ze alles wat het college doet steunen, zelfs als ze daar in de grootste bewoordingen tegen waren tot begin vorig jaar.

In het raadsdebat werd gelukkig besloten dat het ingediende beroep in een zogenaamd ‘pro forma’ beroep zou worden gewijzigd. Zo werd wel voldaan aan de termijn van beroep, maar hebben we voldoende tijd om het over het beroep zelf en de toekomst van de stortplaats nog in de raad de hebben na het reces (vakantieperiode). Daarop trok ROSA haar motie om het beroep ongedaan te maken, terug. En dat leek de SP een wijs compromis. Wordt vervolgd!