Werkbezoek Baanstede Purmerend

6 juli 2011

Werkbezoek Baanstede Purmerend

Op maandag 19 juni bracht een delegatie van de SP, met Sadet Karabulut een bezoek aan de sociale werkplaats van Baanstede in Purmerend.

We werden ontvangen door de directeur, de hr. Frank Verheul, een indringend gesprek volgde waaruit bleek dat de directie al langer zoekt naar mogelijkheden om de bezuinigingen, door rechts Nederland uit de hoge hoed getoverd, niet te hard te laten aankomen voor de mensen die gebruik maken van de voorzieningen.

baanstede purmerend

De hr. Verheul vertelde, op verzoek van SP Wormerland, dat de bezuinigingen aan de top zijn ingezet, daarna werd gekeken wat er verder mogelijk is om het aantal mensen in sw zo veel mogelijk te ontzien.
De gevolgen zijn nog niet geheel te overzien, maar dat er wat gebeurd is wel zeker, de mensen leven op dit moment in grote onzekerheid.

Na het gesprek met de directeur kregen we een inkijk in de organisatie zoals die werkt tot nu toe. Ook konden we in gesprek met de mensen op de werkvloer, dit leverde emotionele gesprekken op, de onzekerheid onder het personeel is heel groot.
aan tafel

Een ding is mij persoonlijk wel duidelijk geworden, als het beleid, zoals nu ingezet, er doorgdrukt wordt, komen een groot aantal mensen in de problemen, zowel geestelijk als financiƫel.

De SP zet alles op alles om dit tegen te gaan, met het verwerpen van de paragraaf werk in het bestuursakkoord, is een eerste stap gezet, nu moeten we als partij doorstomen en de rest van Nederland laten zien hoe het wel moet, n.l. eerlijker menselijker en socialer.
afscheid

Al met al was het een emotionele ochtend waar ons plichtsbesef nog meer werd aangesproken om alles uit de kast te halen

Henk Mak.