Open brief aan de raadsleden en burgerraadsleden van de gemeente Wormerland

25 augustus 2011

Open brief aan de raadsleden en burgerraadsleden van de gemeente Wormerland

Geachte raadsleden en burgerraadsleden,

Het rommelt nogal in de gemeenteraad van Wormerland. Niet zozeer bij de coalitiepartijen, die zijn het eens over het gestelde in het coalitieakkoord en de meeste andere onderwerpen, maar vooral bij de oppositie.

Dit vinden wij niet vreemd, als oppositiepartij wil je graag na de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer coalitiepartij worden en je wilt graag dat een groter aantal inwoners dan in 2010 weer op je gaat stemmen. Dat er dan af en toe gespierde taal gebezigd wordt, kunnen wij begrijpen. Immers, dat heeft de SP Wormerland ook gedaan en dat doet de SP regelmatig nóg wel eens. Zó werken die dingen en daar is helemaal niets op tegen. Mits er natuurlijk geen hele of halve leugens verteld worden en het gebezigde taalgebruik binnen de grenzen van het fatsoen blijft.
Door de oppositie wordt onder meer de SP, als coalitiepartij, verweten dat zij niet luistert naar hetgeen de inwoners van de gemeente Wormerland bezighoudt. Onzes inziens is dit een halve leugen die neigt naar een hele leugen. De SP beweegt zich zeer veel onder de inwoners en luistert heel goed. Bijvoorbeeld naar de wens van de inwoners om een kleiner en dorpser dorpscentrum te realiseren, of bijvoorbeeld naar de wens van de jongeren om eigen plekken (JOP’s) voor hen te realiseren, of bijvoorbeeld naar de wens van de oudere inwoners om voor die JOP’s de meest optimale plek te vinden.
De SP- leden in Wormerland interviewden de werknemers van de sociale werkvoorziening, zij zorgden er mede voor dat de molens in het Noord- Hollandse landschap in beheer bij het hoogheemraadschap bleven, zij vroegen alle inwoners van het dorp Neck naar de meest optimale route voor buslijn 88 en zij luisterden naar de wens van de Wijdewormer bevolking om meer woningen voor hun kinderen in de dorpskern van Neck te realiseren. Natuurlijk werd aan de wens van de bevolking om Wormerland groen te houden en het milieu en klimaat te verbeteren juist door de SP handen en voeten gegeven. Uiteraard komen er, mede door de nadruk die de SP daar altijd op legt, meer sociale huurwoningen in de gemeente, zodat Wormerland niet verwordt tot een goudkust voor rijke Amsterdammers, maar de inwoners met een laag inkomen ook welkom blijven.
Wij hebben niet de bedoeling met onze opsomming uitputtend te zijn, maar dat wij niet luisteren is ver bezijden de waarheid.
Uiteraard ondersteunt de SP het coalitieakkoord. In dit akkoord werden zowel de wensen van VLW als SP verwoord. En natuurlijk is dit een akkoord tussen slechts twee partijen, nadat de huidige oppositiepartijen geweigerd hadden deel te nemen aan de coalitie. Het lijkt er overigens op dat bijna alles wat in het coalitieakkoord staat nog deze periode verwezenlijkt zal worden. Wij maken ons het meest zorgen over het sociaal beleid dat, dankzij deze asociale rechtse regering, zwaar onder vuur ligt.
In Dagblad Zaanstreek van 29 juli 2011 gaat de heer Van Haarlem, fractievoorzitter van de PvdA- fractie, nogmaals in op de prestatieafspraken met WormerWonen, waarover de coalitiepartijen debatteerden in de voorronde van de raadsvergadering van 19 juli en de oppositiepartijen hun kans in de voorronde voorbij lieten gaan. Door SP- burgerraadslid Onderwater werd in de voorronde een emotioneel betoog neergezet over nut en noodzaak van meer sociale huurwoningen, hetgeen helaas door de Partij van de Arbeid niet ondersteund werd. Het lijkt erop of de Partij van de Arbeid de prestatieafspraken die moeten leiden tot meer sociale huurwoningen in de gemeente Wormerland niet opportuun vindt. De SP heeft niet veel verwachtingen op dit gebied van VVD, CDA en GroenLinks (dat in Zaanstad moeiteloos afzag van de noodzaak 30% sociale woningbouw te realiseren), maar juist wel van de PvdA, die zich over het algemeen ook inzet voor mensen die het financieel niet gemakkelijk hebben. Jammer, de SP wil graag meer samenwerken op links.
Wij delen nogmaals mee dat wij het debat over de prestatieafspraken, dat in de voorronde afgerond had kunnen worden, in de raadsvergadering niet meer wilden voeren om de simpele reden dat de oppositiepartijen hun kans om op gelijkwaardige wijze met de juiste personen te debatteren voorbij hebben laten gaan.
Overigens zijn wij van mening dat WormerWonen de aangewezen partner is om de bedoelde prestatieafspraken op het gebied van sociale woningbouw met de gemeenteraad te maken.
Onze laatste opmerking betreft het taalgebruik dat helaas niet binnen de grenzen van het fatsoen is gebleven. In het Dagblad Zaanstreek van 29 juli 2011 bestempelt de heer Van Haarlem de raadsleden van VLW en SP als ´stemvee´. De uitdrukking ‘stemvee’ werd op 19 mei 2011 in het verantwoordingsdebat van de Tweede Kamer gebezigd door de heer Wilders. Hij noemde de kiezers van de PvdA ‘islamitisch stemvee’, hetgeen in elk geval de fractievoorzitter van de SP- fractie in de Tweede Kamer in het verkeerde keelgat schoot; hij verliet de Kamer. Wij nemen aan dat deze opmerking van de heer Wilders ook door de PvdA- fractie niet gewaardeerd werd en zelfs als belediging van de kiezers gezien werd. In die zin is het uiterst onfatsoenlijk, beledigend, maar ook merkwaardig dat de heer Van Haarlem zijn politieke tegenstanders neerzet met dezelfde uitdrukking die de heer Wilders voor zijn politieke tegenstanders gebruikt, namelijk ‘stemvee’.
De gemeenteraadsleden van de SP wensen niet als zodanig aangesproken dan wel neergezet te worden.
Overigens werken wij graag samen. Natuurlijk is het voor ons essentieel allereerst het coalitieakkoord tot uitvoering te brengen. Maar wij willen ook meewerken met alle goede plannen vanuit de oppositie die niet ingaan tegen dit akkoord. Wij hopen dat er spoedig constructieve plannen zullen komen.

Namens het bestuur en de fractie van de SP Wormerland.

Henk Mak