Bewoners bajesboten krijgen gezicht

2 oktober 2011

Bewoners bajesboten krijgen gezicht

Zaterdag 1 oktober togen zo'n 20 SP'ers, geholpen door diverse niet-SP'ers, naar het Mensenrechten Monument bij het Zaantheater in Zaandam. Daar vroegen ze aandacht voor de bajesboten, waarop honderden vreemdelingen als boeven worden opgesloten, terwijl ze niets hebben misdaan. Tegen eerdere afspraken, regels en wetten in, besloot het Zaanse college de bajesboten langer dan de oorspronkelijke 5 jaar te laten liggen. Wat betreft de SP zijn niet de mensen op de boten illegaal, maar liggen de boten er nu wel illegaal. En niet iedereen in Zaanstad weet nog de waarheid over de bajesboten.

Daarom deelden de actievoerders vreedzaam honderden flyers uit. Ze raakten daarbij prettig in gesprek met tientallen mensen. Vaak wist het winkelend publiek of de bezoekers op de terrassen niets af van de bajesboten, en de omstandigheden waarin mensen daar moeten leven. Zodra mensen hierover waren bijgepraat, deelden ze meestal onze mening dat dit niet door mag gaan. We kwamen zelfs iemand tegen die zichzelf als PVV-stemmer beschreef, maar niet wist hoe het de vreemdelingen op de boten verging. Dat zette deze persoon toch aan het denken, ook omdat wij als SP'ers ook nog steeds consequent vechten tegen bezuinigingen, wat de PVV niet (meer?) doet.

We hadden een grote tent neergezet met spandoeken, schilderijen en citaten uit een rapport van Amnesty International. In woord en beeld werd geschetst hoe in Nederland, hier in Zaanstad, met mensenrechten wordt omgesprongen en wat vluchtelingen in Nederland meemaken. We hopen zo de onmenselijke omstandigheden achter tralies op een industrieterrein, uit het verborgene te halen.

We kregen al met al zeer veel positieve reacties. Uitdrukkelijke bedankjes voor onze inzet om dit in de openbaarheid te brengen. En iemand die ter plekke besloot lid te worden van de SP. Zaanstad zal de SP vaker gaan zien als het over de bajesboten gaat, ook buiten de raad en buiten de verkiezingen om!

Foto's: Mieke Westera

Foto's: Jan Buter