SP vraagt spoeddebat in Tweede Kamer over banenverlies Baanstede

6 oktober 2011

SP vraagt spoeddebat in Tweede Kamer over banenverlies Baanstede

Afgelopen zaterdag stond er een artikel in het Noordhollands Dagblad over 25 mensen die bij bij de Baanstede hun baan zullen verliezen. Zij zullen na drie keer een jaar contract te hebben gehad, geen vast contract krijgen. Dit hebben we met onze Tweede Kamerfractie opgenomen!

De penibele situatie van Baanstede is voor de Tweede Kamerfractie van de SP aanleiding om een spoeddebat hierover aan te vragen. Dit spoeddebat is inmiddels goedgekeurd en zal binnen een paar weken plaatsvinden. Het verbaast de SP hoe het mogelijk is dat er zo met mensen met een WSW-indicatie wordt omgesprongen.

Tijdens het Zaanse begrotingsdebat vorig jaar is een SP-motie met overweldigende meerderheid door de raad aangenomen om het college Baanstede tijdens dit zware (economische) weer uit de wind te houden: “Dat het college zich tot het uiterste in zal blijven spannen om te zorgen dat het aantal werkplekken bij Baanstede en de arbeidsvoorwaarden gehandhaafd blijven.” Het lijkt er op dat het college de motie naast zich heeft neergelegd.

Voor iedereen heeft het consequenties om een baan te verliezen, maar voor deze mensen is dat extra zuur en heeft vaak verregaande persoonlijke gevolgen. Deze mensen kunnen vaak niet functioneren bij een reguliere werkgever, daarom hebben ze ook een WSW-indicatie en dus recht op een beschermde werkplek. Wordt vervolgd, de SP laat dit onderwerp niet los!