Een dag vol anti-discriminatie

26 december 2011

Een dag vol anti-discriminatie

door: Hans Mandjes

De avond voor kerstmis is in de Zaanstreek traditiegetrouw de avond van anti-discriminatie. Al 25 jaar wordt er de Fakkeloptocht georganiseerd. Juist deze 25 jaar was de oorzaak van een jubileum en een daarom aangepast- en uitgebreid programma. Het begon 's middags al met een door het Bureau Discriminatiezaken georganiseerde lezing in de Doopsgezinde Vermaning, aan de Zaanweg, in Wormerveer.

Hier werd door taalgeleerde Herman Pleij een humoristisch verhaal verteld over de houding van de Nederlander door de jaren heen. Met name de handelsgeest, "wat kan ik aan je verdienen", als de eigenschap van veel van onze landgenoten om geen hiƫrarchie accepteren, wij leven in een egalitaire maatschappij, kwam de ongeveer 100 belangstellenden bekend voor. De hedendaagse onrust was, volgens Herman Pleij, een gevolg van grootschaligheid, niemand voelt zich meer verantwoordelijk, en de angst voor het onbekende.
'S avonds werd er in de Groote Weiver, waarvan uit de Fakkeloptocht, zou vertrekken, voor de liefhebbers, een (in de Groote Weiver traditioneel vegetarische) maaltijd geserveerd. Hier maakten zo'n 60 mensen gebruik van. En ook hier genoot ik intens van. Om kwart over zeven druppelden de eerste Fakkeldragers binnen, het optreden van rapper Typhoon, mocht zich, om half acht, al in de belangstelling van honderden verheugen.
De tocht die begon om acht uur, volgens mij waren er nog nooit zoveel deelnemers, was een statement tegen discriminatie en racisme. Zelf blijf ik altijd zoveel mogelijk bij het Alkmaars Straatorkest, die al jaren de tocht opluisterd met haar liedjes. Er is niets leuker dan het meezingen met de volkszangers, begeleid door de harmonika en gitaar! Na afloop van, weer een geslaagde Fakkeloptocht, was er (gratis) Gluhwijn en nogmaals een optreden van rapper Typhoon.
En nu maar hopen dat er onder onze bevolking een licht gaat branden, het licht dat het Bureau Discriminatiezaken, met haar honderden Fakkeldragers, zo graag overbrengt. Het licht van tolerantie, acceptatie van anders gekleurden, homo-sexuelen cq ander geloof en het bieden van een onderdak voor de vluchtelingen, die vanwege politieke redenen, ons land nog steeds als een veilige haven zien.