Respect voor schoonmakers

Respect voor schoonmakers

Wij zijn geen uitschot

Tekst en foto's: Willem Croese

AMSTERDAM – Tientallen bussen reden vanmiddag naar het Mercurehotel aan de Joan Muyskenweg. Ongeveer 2500 schoonmakers namen deel aan een protestmars die georganiseerd werd door de 'Vakbond van Schoonmakers'. Regen, wind en hagel trotseerden de demonstranten om aandacht te vragen voor hun beroep en arbeidsvoorwaarden.

Protestmars Schoongenoeg

De rode draad van de bezwaren die de schoonmakers hebben naar aanleiding van de cao-onderhandelingen is het ontbreken van 'respect'. Alle eisen hebben de actievoerders gebundeld onder de noemer van 'voorstel tot vooruitgang'. De lijst bestaat onder meer uit; na negen maanden werken in vaste dienst bij het schoonmaakbedrijf, normale reiskostenvergoeding, verwijderen van wachtdagen bij ziekte, fatsoenlijke pensioenopbouw en datum in dienst op loonstrook.
,,Wij zijn geen uitschot”, vertelt een schoonmaker. ,,Wij zijn laaggeschoolden en dat is nog geen reden om op ons neer te kijken. Moet je de mensen eens horen als wij hun troep niet opruimen. Respect is wat wij verdienen met normale arbeidsvoorwaarden.”
Naast de schoonmaker staat een 55-jarige man, hij is werkloos en solliciteert veel om weer aan het werk te komen. ,,Het lukt niet, althans nog niet. 'U bent te oud' zeggen ze dan. Te duur bedoelen de werkgevers. Zij hebben liever jonge goedkope arbeidskrachten. Zo gaat het ook met de schoonmakers, die mensen worden uitgeknepen. Daarom steun ik vandaag de schoonmakers.”

Protestmars Schoongenoeg

De stoet ging over de Utrechtse brug naar het hoofdkantoor van Philips waar het plein volgespoten werd met schuim. De Vakbond van Schoonmakers had voor deze actievorm gekozen omdat Philips één van de bedrijven is die het schoonmaakvak uitholt door minder te betalen en meer te laten doen als opdrachtgever. De schoonmakers hebben er schoongenoeg van en blijven de komende tijd net zo lang strijden totdat 'doodnormale dingen' in de branche zijn geregeld.