Waar blijft jongerenhuisvesting, welke toekomst voor StudioCity?

13 januari 2012

Waar blijft jongerenhuisvesting, welke toekomst voor StudioCity?

Donderdag werd op het Zaans Beraad (commissievergadering) de mogelijkheid besproken om StudioCity in één of andere vorm te handhaven. StudioCity is het complex van jongerenwoningen in containers in Kogerveld die woningcorporatie ZVH plaatste om het Zaanse tekort aan jongerenhuisvesting tijdelijk te verminderen. Eind 2009 liep de tijdelijke vergunning af maar was het tekort aan jongerenwoningen niet opgelost. Sindsdien moesten de bijna 300 bewoners vertrekken, en kwam er antikraak voor terug. Nu, ruim twee jaar na het verlopen van de vergunning, staan de containers er nog.

Door Patrick Zoomermeijer, fractievoorzitter

GroenLinks, Rosa en de SP stelden voor, net als ZVH, om te kijken naar alternatieve locaties voor de containerwoningen, desnoods in kleinere aantallen verspreid. Na een moeizaam debat, waaruit niet direct bleek dat het college hard wilde lopen voor een oplossing voor het tekort aan jongerenhuisvesting, kregen we toch de toezegging dat de wethouder met ZVH in gesprek zou treden.

Verder was er opvallend veel steun, van links tot rechts, om leegstaande kantoren geschikt te maken om er jongeren te huisvesten. De wethouder had hier ideeën over, dus dit lijkt een hele mooie oplossing voor de middellange termijn te worden!

GroenLinks, Rosa en SP zullen nog initiatieven nemen om deze toezeggingen ook met een streefdatum op papier te krijgen.

Dat is vooral de SP aan haar stand verplicht. In 2009 namen we het op voor de jongeren die dreigden hun woning te verliezen. Samen met bewoners zelf belden we bij alle 296 woningen aan, en we enquêteerden uiteindelijk 150 bewoners. 60% daarvan had op dat moment geen vervangende woonruimte. Het schrijnende tekort aan jongerenwoningen in Zaanstad, en betaalbare woningen in het algemeen, is sindsdien alleen nog maar toegenomen. We schreven toen een rapport over dat onderzoek, met nu nog steeds relevante aanbevelingen (zie hieronder).