Herdenking Februaristaking Zaandam

27 februari 2012

Herdenking Februaristaking Zaandam

door: Hans Mandjes

De Februaristaking werd gisteren in Zaandam herdacht. Een jaarlijks terugkerend gebeuren op dat wij blijven herinneren,hoe discriminatie en racisme kunnen leiden tot haat, vervolging en moord. Maar ook, en wie zal ooit de moed bezitten om de helden na te doen die met gevaar voor eigen leven in februari 1941 in staking gingen als protest tegen de misdaden van het toenmalige Nazi regime, zich te verzetten tegen onderdrukking.

Er werden bloemen bij het monument op de Wilhelminasluis gelegd door vertegenwoordigers uit het verzet maar ook door de drie burgemeesters uit de regio Zaanstreek. In haar toespraak refereerde burgemeester Geke Faber, van Zaanstad, aan de hedendaagse praktijk zoals het stigmatiseren van een bevolkingsgroep d.m.v. een Polenmistanden meldpunt.
Ook de heer Homma, penningmeester van het comité Februaristaking in Amsterdam, had het over hedendaagse tijden, vol van nationalisme en het wij/zij denken. De theatergroep Barbaren en Co sloot de bijeenkomst af met een voorstelling waarbij op een realistische wijze de jodenvervolging, in februari 1941, werd weergegeven.