Vol Malieveld tegen 'gehandicapt' kabinet

Vol Malieveld tegen 'gehandicapt' kabinet

Tekstbron: FNV Bondgenoten
Foto's: Willem Croese

“De Krom liegt dat ‘ie scheel ziet.” Gespierde taal van Henk van der Kolk donderdag op een bomvol Malieveld in Den Haag, waar bijna 20.000 mensen de rijen sloten tegen de Wet werken naar vermogen. Zij zijn hun geloof in dit kabinet kwijt. De werknemers zijn aan zet, die hebben de banen.

Door gedoe op het spoor en dichtgeslibde snelwegen duurde het even voor de boel op gang kwam op 's lands bekendste protestweide, maar aan het begin van de middag stonden er dan toch bijna 20.000 demonstranten onder een weldadig zonnetje bij elkaar.

Solidariteit leeft

"Wat is het mooi jullie hier te zien", sprak voorzitter Henk van der Kolk van FNV Bondgenoten de menigte toe. De massale opkomst tegen de, zoals hij ze noemt, "slechte plannen van dit kabinet" verheugde hem zichtbaar. "Wie denkt dat de mensen in Nederland alleen nog maar gaan voor het individuele belang, heeft het mis. Wij zijn het levende bewijs dat we met elkaar in beweging komen als iets echt mis dreigt te gaan. Want dat doen we hier toch hè?"

Goede bedoelingen halen weinig uit

Van der Kolk verteld dat hij de afgelopen weken tientallen bedrijven heeft bezocht met de vraag: hebben jullie banen voor mensen met een arbeidshandicap? "Wat denk je? Sommige werkgevers hebben best goede bedoelingen, maar het haalt allemaal weinig uit. Ze weten niet van afspraken met De Krom (staatssecretaris Sociale Zaken, red.) en ze hebben niet genoeg banen. De Krom liegt dat 'ie scheel ziet!"

Weg met die grijns

Volgens hem is daarmee de basis weggeslagen onder Wet werken naar vermogen. "Dit kabinet is een beetje gehandicapt. Ze zijn gehoorgestoord en een beetje autistisch. Weg met die grijns op het gezicht en weg met die plannen! Wij zijn het zat!" En dit is nog maar het begin, waarschuwt hij. "Wij gaan door tot deze verslechteringsplannen van tafel zijn!"

SW-lied

Diverse sprekers werden afgewisseld met muziek van de band Diep Triest, dat onder andere het SW-lied ten gehore bracht. Op de melodie van "Had ik maar iemand om van te houden, twee zachte armen om me heen", zongen de mensen op het veld mee, vaak recht uit het hart: "Geef ons een kans een toekomst op te bouwen, breng vastigheid die nu ontbreekt, beschaam niet langer ons vertrouwen, en laat ons niet meer in de steek."

Boegeroep

Wajongers, mensen uit de sociale werkvoorziening, mensen met een arbeidshandicap, stelden vragen aan de aanwezige politici. Malik Azmani (VVD), Leon de Jong (PVV) en Mirjam Sterk (CDA) hadden moeite om boven het boegeroep van het publiek uit te komen. Zij zijn voorstander van de nieuwe wet, "omdat gemeenten maatwerk kunnen leveren", aldus Azmani en, verwoordde De Jong het, "omdat we ook gemeenten moeten aanspreken op hun verantwoordelijkheid".

Meest asociale voorstel, zegt Roemer

Uiteraard waren de oppositiepartijen er ook. Emile Roemer (SP) kreeg de vraag: gemeenten mogen mij straks dwingen om te gaan werken, maar mag ik de gemeente straks dwingen om mij te begeleiden? "Op papier staat vast wel ergens dat u dat recht heeft," antwoordde hij, "maar ik kan u wel vertellen hoe het antwoord in de praktijk zal zijn: nee. Ik ben al sinds 1980 politiek actief en dit is echt het meest asociale voorstel wat ik ook heb gezien."

Oppositie: wet moet meteen van tafel

"Waar zijn die werkgevers nou?" vroeg Jolande Sap van GroenLinks zich af. "Die blijven veel te veel buiten schot. Jullie zijn het probleem niet, want jullie willen werken. Die wet moet meteen van tafel." Waarop de kersverse partijleider van de PvdA Diederik Samsom liet weten: "Als er verkiezingen komen en wij gaan het voor het zeggen krijgen, dan draaien we deze bezuinigingen terug!"

ChristenUnie worstelt met huishoudtoets

Half april stemt de Tweede Kamer over het wetsvoorstel. De PVV en VVD stemmen voor, maar, belooft liberaal Azmani, "ik ga nog wel vragen stellen." Als er wat dingen veranderen gaat ook het CDA akkoord. Arie Slob van de ChristenUnie, worstelt er nog wat mee. "Wij zijn tegen de huishoudtoets," zegt hij.

Dit drijft gezinnen uit elkaar

"Deze maatregelen gaan gezinnen uit elkaar drijven en dat willen wij niet. Wij vinden dat gezinnen bij elkaar moeten blijven, zodat de gezinsleden elkaar kunnen steunen." De oppositie zegt keihard 'nee', maar bij de coalitiepartijen is er hier en daar wel wat twijfel. Agnes Jongerius, voorzitter dan de FNV, stak alle aanwezigen tot slot nog een hart onder de riem. Er gloort nog hoop.

Steek de mensen in de sociale werkvoorziening, de Wajongers, de bijstandsgerechtigden en de andere slachtoffers van de Wet werken naar vermogen een hard onder de riem. Laat ze niet vallen , laat kwetsbaar Nederland zien dat jij ze steunt!

Meer foto's >>>> Laat ze niet vallen