Meldpunt Gezinsbijstand Zaanstad

10 april 2012

Meldpunt Gezinsbijstand Zaanstad

Het kabinet Rutte heeft de gezinsbijstand ingevoerd, en de uitvoering daarvan is nog niet overal stopgezet. Een bijstandsuitkering is niet meer het recht van een individu, maar wordt afhankelijk van het gezinsinkomen. Ouders en inwonende kinderen krijgen straks gezamenlijk één uitkering. Er wordt dan niet meer alleen gekeken naar de inkomsten van de ouders of partners onderling, maar ook naar die van inwonende (meerderjarige) kinderen. De SP Zaanstreek heeft een Meldpunt Gezinsbijstand geopend.

Meldpunt Huishoudtoets

Als een jongere werkt, wordt het loon betrokken bij het huishoudinkomen. Dit kan betekenen dat de uitkering van de ouders komt te vervallen als de jongere te veel verdient. Door deze maatregel moeten kinderen weer voor hun ouders gaan zorgen en worden ouders weer afhankelijk van hun kinderen.

Er komen verontrustende berichten binnen van ouders en kinderen die een groot deel van hun inkomen kwijtraken. Met alle gevolgen van dien; bijvoorbeeld ouders die verantwoordelijk worden voor de schulden van hun kinderen wat vervolgens nog meer schulden met zich meebrengt of mantelzorgers die door invoering van de gezinstoets de gezinswoning verlaten en de verzorging niet kunnen voortzetten.

Wij vinden deze nieuwe wet heel slecht en zijn heel ongerust over de gevolgen. Daarom start de SP een meldpunt voor mensen die erdoor getroffen worden. Wij vragen die mensen contact met ons op te nemen en ons, strikt anoniem, hun verhaal te doen. Niet dat wij daar direct iets aan kunnen doen, want de SP is nog niet in een positie om deze wet te veranderen. Wij zullen deze verhalen bundelen om er de politiek verantwoordelijken mee te confronteren en te zien of er in de uitvoering misschien nog iets valt te verbeteren.
Heeft of krijgt u ook te maken met de gezinsbijstand? Meld het ons. Rechtsboven kunt u klikken op het plaatje van het Meldpunt.

Ook de Zaanse SP fractie wil graag weten wat de gevolgen van deze maatregelen zijn voor de gezinnen in Zaanstad. U kunt u daarom ook melden bij onze fractieleden. Wilt u er zeker van zijn de fractieleden zelf aan de telefoon te krijgen belt u dan op maandag avond tussen 19.30 uur en 21.30 uur. Dan is de fractie bij elkaar. U kunt ook op alle andere momenten bellen, maar dan kan het zijn dat u de voicemail moet inspreken. U wordt dan later teruggebeld. Ook hierbij hanteren wij uiteraard anonimiteit.

SP (steun)fractieleden in Zaanstad:
Sonja van Elmpt: 06 14650260
Burhan Dogan : 06 21596030