SP in Landsmeer de markt op

SP in Landsmeer de markt op

Tekst: Hans Mandjes
Foto's: Anna de Groot

Een bijzonder fijne dag met interessante gesprekken, veel interesse, dat was onze (Anna, Ami, Stasja en Hans) ervaring in Landsmeer. Er waren twee potentiƫle nieuwe leden en er zijn veel ZO kranten uitgedeeld. Ook de pennen en ballonnen vonden aftrek. Zo'n dag achter de kraam geeft een geweldig gevoel van saamhorigheid en de reden waarvoor je het doet, een mogelijke eigen afdeling Landsmeer, met deelname aan de gemeenteraadverkiezingen in 2014, het geven van informatie over de SP, een impuls om je partij verder te brengen en invloed te geven om bepaalde zaken op sociaal en maatschappelijk gebied te veranderen.

Voorafgaand aan onze 'eerste sinds lang geleden'- actie hadden wij al heel veel belangstelling van de media gehad. Twee maal een artikeltje in Dagblad Waterland, meerdere malen een stukje in Het Kompas en de grandioze radio- en TV- uitzending bij de LOL (Lokale Omroep Landsmeer). 'Adverteren doet begeren', luidt een ouderwetse reclameuiting.
We hebben bij onze kraam dan ook meerdere Landsmeerse gemeenteraadsleden gesproken. Allen vonden het tijd dat de SP zijn intrede doet in de Landsmeerse gemeenteraad. En het was een heel grote eer dat de SP meerdere malen om een verloving met een Landsmeerse politieke partij werd gevraagd. We gaan ervoor gastvrije en betrokken raadsleden van Landsmeer!
Hoe denken de Landsmeerders over het algemeen over hun eigen bestuur? Het merendeel vindt dat er een genante situatie is ontstaan in het college van burgemeester en wethouders. Men is van mening dat de wethouders de burgemeester de kans moeten geven zich te ontwikkelen tot een burgermoeder, echter zonder iets te veranderen aan haar kritische persoonlijkheid. De burgemeester verwijt men dat zij een gevatte tante die opereert in de Landsmeerse porseleinkast zonder rekening te houden met de lang bestaande 'Landsmeerse cultuur'.

De 'Landsmeerse cultuur' vinden de bezoekers van onze kraam een heel belangrijk item. Die cultuur moet blijven. En wat vinden de bewoners van Landsmeer over het plan Luijendijk Zuid? We hebben er niet zoveel mensen over horen praten en die we er over spraken waren niet erg onder de indruk van het verlies van 6,5 miljoen euro op de grondpositie. Blijkbaar heeft Landsmeer nog het geld om deze strop op te vangen.