Wake bij de bajesboten op 17 juni

12 juni 2012

Wake bij de bajesboten op 17 juni

Kabinetten komen en gaan, maar het vreemdelingenbeleid is nog steeds een aanfluiting voor een moderne rechtsstaat. Op de bajesboten en in andere speciale gevangenissen blijft men vreemdelingen zonder papieren langdurig opsluiten, ook als er geen enkel uitzicht is op uitzetting. Om ze dan op straat te zetten en bij een volgende gelegenheid opnieuw op te pakken. Zo zat er onlangs in Zaandam een Palestijn voor de negende keer vast.

Onder het motto ‘veel vragen’

De groeperingen die wakes verzorgen bij de bajesboten laten het er niet bij zitten. Ook al kunnen we niet rechtstreeks iets aan dit beleid doen, we kunnen wel laten zien dat we niet bereid zijn weg te kijken. De wake van aanstaande zondag wordt verzorgd door de Protestantse Gemeente van Zaandam-Oost, dus mensen van de Noorderkerk. In de Bijbel staat dat je vreemdelingen ook een stuk land moet geven. Ook in dat licht roept het beleid in ons land veel vragen op. Dominee Rien Jansens zal hier verder op ingaan. “Vragen” is ook de titel van een gedicht van Sediq Toofani, dat José Verheule zal voordragen. Daarbij zullen de deelnemers over enkele grote vraagtekens op straat bewegen en vraagtekens hangen bij de bloemen aan de hekken.

Opnieuw zullen er acht bossen bloemen worden afgegeven voor de gemeenschappelijke ruimten en krijgt iedereen de gelegenheid steken we bloemen in de hekken te steken.

Kom er bij op zondag 17 juni van 14:00 tot 14:45 uur op de Rijshoutweg in de Achtersluispolder.