Zaanse SP'ers bezoeken Europees Parlement

12 juli 2012

Zaanse SP'ers bezoeken Europees Parlement

Gisteren bezochten zo’n veertig SP’ers de hoofdstad van België en van Europa: Brussel. Doel was het Europese parlement. Het idee was van Meta Meijer uit Amsterdam. De excursie was bedoeld om SP’ers te laten kennis maken met het Europese parlement. Vooral de laatste tijd staat Europa in het middelpunt van de belangstelling en dan is het altijd goed om te weten hoe het daar in Brussel aan toe gaat. De SP uit de Zaanstreek was vertegenwoordigd door Sonja van Elmpt, Gabriella Molica, Jan Buter en Burhan Dogan.

Niels Jongerius, fractie medewerker van de SP, leidde de delegatie rond door de verschillende gebouwen van het Europese Parlement. Behalve de 754 Europarlementariërs zijn er ruim 1500 vaste medewerkers. Volgens een voorzichtige schatting zijn er ongeveer 6.000 lobbyisten actief. Dit zijn voornamelijk vertegenwoordigers van grote firma's, zoals bijvoorbeeld Shell, maar ook representanten van belangenorganisaties als Greenpeace. Deze proberen de politiek te beïnvloeden en niet zelden met zichtbaar resultaat. Dennis de Jong heeft zich een uur vrij kunnen maken om ons te vertellen over het Europese parlement. Hij adviseert ons om de site www.sp.nl/europa hiervoor in de gaten te houden. Het was een gezellige, leerzame en vermoeiende dag met heerlijk eten. Dank aan iedereen die dit bezoek mogelijk gemaakt hebben.