''Leegstand is een groter misdrijf dan kraken"

20 september 2012

''Leegstand is een groter misdrijf dan kraken"

In de raadsvergadering van 20 september werd een motie van VVD, TROTS en DZ besproken over het handhaven van de wet kraken en leegstand ('kraakverbod'). Deze nadruk op handhaving van het kraakverbod pakt niet de oorzaak van de woningnood aan en laat de speculanten ongemoeid. Hierover zei SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer dan ook ''leegstand is een groter misdrijf dan kraken". Zijn bijdrage in het debat staat hieronder.

Patrick ZoomermeijerDe SP is nooit voorstander geweest van het kraakverbod. De woningnood van na de oorlog is nooit echt opgelost, zie het huidige tekort aan betaalbare woningen. Dáár moet wat aan worden gedaan, niet in de eerste plaats aan het kraken.

De voorstanders van het kraakverbod zeggen dat ze de leegstand aan willen pakken, maar de gepresenteerde maatregelen zijn veel te vrijblijvend. Nu is het brandjes blussen en symptoombestrijding zonder dat er iets wordt gedaan aan het onderliggende probleem: de woningnood. De woningnood en leegstand van woonruimte moeten eerst aangepakt worden, dan kunnen we kijken of kraken nog zin heeft.

Er is nog altijd een tekort aan betaalbare woningen in Nederland, terwijl tegelijkertijd 15 miljoen vierkante meter aan potentiële woonruimte leeg staat. Zolang leegstand en woningnood nog naast elkaar bestaan, blijft kraken een legitiem pressiemiddel om speculatie en leegstand te voorkomen. Zoals voormalig SP-wethouder Piet Keijzer al zei: "kraken is een prima instrument om de leegstand aan te tonen in Zaanstad".

De SP pleit voor maatregelen waarmee de woningnood goed aangepakt kan worden. Woningcorporaties moeten meer gaan bouwen, er moet een verbod op langdurige leegstand komen en leegstaande kantoorpanden moeten we waar mogelijk ombouwen tot woonruimte. Als er geen woningnood en leegstand meer is, hoeft kraken ook niet meer. Kortom, kraken moet je niet verbieden, maar overbodig maken.

Het kraakverbod is dan ook geen oplossing voor het probleem. Handhaven van het kraakverbod kost daarnaast ambtelijke capaciteit die we veel beter in kunnen zetten. Tegen speculanten bijvoorbeeld.

Update

De motie om het kraakverbod te handhaven haalde het gelukkig niet en de burgemeester prees de goede relatie met de Zaanse krakers.