Op de markt in Wormer

7 september 2012

Op de markt in Wormer

Tekst en foto: Anna de Groot

’t Begint nu op te schieten. Het is 7 september dus nog vijf dagen tot de verkiezingen. Er moet nog een tandje bij, want het is heel belangrijk dat de SP een goede verkiezingsuitslag binnensleept. We willen het immers socialer, niet liberaler.

Met het resultaat voor ogen stak ik nog maar weer eens een ochtend in de verkiezingscampagne. Ach, de laatste weken ben ik eigenlijk voortdurend aan het campagnevoeren, naast mijn ‘gewone’ werk.
Vandaag stonden we op de markt in Wormer, de thuisbasis van de afdeling Wormerland. Henk O., Mart, Theo, Yvette en ik bemensten de kraam. De twee vrouwen gingen voor het snel verstrekken van de laatste inlichtingen, folders en gadgets. De mannen gingen blijkbaar voor de gesprekken met diepgang……..
Het feit dat de SP in Wormerland in de coalitie zit heeft voordelen. Meer mensen met belangstelling, vragen en goedbedoeld commentaar. Meer mensen die meedeelden geen folder te hoeven omdat ze ‘toch al SP gaan stemmen’. In Wormerland zit het SP- gedachtegoed tussen de oren, veel meer dan in Landsmeer of Oostzaan. Maar in die twee gemeenten komt het ook wel goed.
Hadden we veel interessante gesprekken? Tja, we kénnen de inwoners van het dorp natuurlijk goed. Vooral Henk Onderwater, die niet de jongste meer is, altijd in Wormer gewoond heeft en voor de CPN gemeenteraadslid en Statenlid is geweest, zich ingezet heeft voor het verzorgingshuis, de mensen met een uitkering, de 5- meiviering en de onderlinge verzekeringmaatschappij.
De enorme hoeveelheid folders is geslonken tot zo’n honderd stuks, de Ellie en Nellie- boekjes vonden gretig aftrek, de lantaarnpaalborden zitten waar ze horen en we deelden nog heel wat schuursponsjes uit (de favoriete gadget in Wormerland), daar hebben we er nul van over. Het wordt voor een aantal mensen weer heel wat gemakkelijker door de gang binnen te komen of de garage in te rijden. En er kunnen inmiddels weer meer personen dan ik - de bestuurder - in mijn auto zitten.
‘k Heb nog wat boekjes over met ‘kloppen de plaatjes en cijfers’ en de laatste dag kaarten zijn nog niet gearriveerd. Als die binnenkomen, staan we op 12 september tijdens de avondspits op station Wormerveer, hét treinstation voor de mensen uit Wormer.
En ja, ik ga vanavond nog een paar flats in Wormerveer van flyers voorzien ……………