Voor alle zekerheid Nu SP

12 september 2012

Voor alle zekerheid Nu SP

Tekst en foto's: Willem Croese

Voordat de stembureaus sluiten weten de Wormerlandse SP'ers Yvette Gheribi, Anna de Groot en Mart van der Kolk tijd vrij te maken om bij het station van Wormerveer reizigers een 'gratis' stemadvies te geven. 'Voor alle zekerheid Nu SP' staat bovenaan de folder die uitgedeeld wordt. Lijsttrekker Emile Roemer kijkt de lezer goedlachs aan en vraagt in de tekst om op zijn partij te stemmen onder het motto 'sociaal'.

De drie SP'ers zijn twee uur lang druk bezig en wachten op treinen uit Amsterdam of Alkmaar. Honderden mensen spreken zij keer op keer aan. De meeste mensen nemen de folders aan en reageren enthousiast. "Ik heb al gestemd", zegt een vrouw. "Op de SP", voegt zij toe. Een man heeft blanco gestemd. "Nu heb ik er spijt van, want ik had op jullie moeten stemmen."

Intussen wacht Mart van der Kolk op de volgende trein.

"Goed hoor dat jullie hier staan", zegt een vrouw nadat zij de 'laatste-dag-folder' heeft aangenomen. Zij leest meteen het verhaal van Emile Roemer. En daarna is het besluit genomen. "Het wordt SP."

Een andere reiziger maakt zijn vouwfiets rijklaar en houdt een praatje met Anna de Groot.

Yvette Gheribi gaat verder met haar missie.

"Oeps, ik heb PvdA gestemd", vertelt een jonge vrouw. "Dat is nou jammer. Je had toch beter SP kunnen stemmen", is de reactie van Anna de Groot.

Tegen zes uur arriveert nog een trein uit Amsterdam. Mensen keren snel huiswaarts en velen weten toch nog een folder aan te nemen van de SP'ers

Wethouder Anna de Groot is zeer tevreden over deze laatste dag. 's Avonds gaat zij naar Zaanradio, deze zender besteedt al de hele dag aandacht aan de verkiezingen.

De campagne zit er op! Nu de uitslag nog!