Onthulling bord op executieplaats Henk Sneevliet

28 oktober 2012

Onthulling bord op executieplaats Henk Sneevliet

Ieder jaar organiseert het Sneevliet Herdenkingscomité op of omstreeks 13 april een herdenkingsbijeenkomst op begraafplaats Westerveld in Driehuis. Op deze dag wordt herdacht dat 70 jaar geleden op 13 april 1942 en op 16 oktober 1942 leden van de verzetsgroep Marx-Lenin-Luxemburg-Front (MLL-Front) door de bezetter werden vermoord.

Heel lang was de precieze plaats van de executie onbekend. Recent onderzoek heeft geleid tot de juiste bepaling van de plaats, niet ver van de ingang van museum kamp Amersfoort. In samenwerking met het museum wordt op zondag 11 november 2012 het informatiebord over het MLL-Front onthuld.

Om 14.00 uur is er ontvangst in de receptieruimte, Loes van Overeemlaan 19 in Leusden. Comitévoorzitter Dick de Winter houdt een inleiding, gevolgd door een korte presentatie over het proces tegen de verzetsgroep. Jaap Haije, familie van het vermoorde MLL-lid Ab Menist, spreekt bij het informatiebord. Aansluitend zal hij het bord onthullen.