Vragen over kringloopwinkel Het Goed

5 oktober 2012

Vragen over kringloopwinkel Het Goed

De fracties van de SP, GroenLinks, PvdA, TROTS en ZOG stelden het college donderdag 4 oktober vragen naar aanleiding van signalen over problemen waar kringloopwinkel Het Goed tegenaan loopt. SP-raadslid Sonja van Elmpt leidde de vragen in.

Sonja van ElmptTijdens een werkbezoek aan Het Goed op vrijdag 28 september hebben diverse raadsleden kunnen constateren dat er op korte termijn duidelijkheid moet komen over de toekomst van Het Goed.

Ten eerste loopt volgens de directeur van Het Goed W.J.T. Van Rijn de gemeentelijke bijdrage van 140.000 euro voor de afvalverwerking aan Het Goed op 1 januari 2013 af. Ten tweede is nog steeds onduidelijk of Het Goed een rol mag spelen in de re-integratie van mensen met een uitkering. Het Goed heeft op dit moment ruim 30 mensen in dienst en meent zeker 20 plaatsen voor re-integratie op verschillende niveaus te kunnen realiseren, als er meer recycling werk door het goed kan worden verricht. Een derde complicerende factor is het feit dat het huurcontract van het pand op 1 januari afloopt en dat stappen om te huren op een nieuwe locatie pas kunnen worden gezet als er zicht is op een zeker bestaansrecht van Het Goed.

Gestelde vragen

• Wat is het beleid van de gemeente ten aanzien van recycling en hergebruik van goederen en de rol van Het Goed daarbij?
• Wanneer wordt een besluit genomen over de bijdrage die de gemeente geeft aan Het Goed voor het verwerken en hergebruik van afval?
• Hoe denkt het college over de rol van Het Goed bij het weer aan het werk krijgen van mensen met een uitkering? Ziet het college hierbij mogelijkheden voor een samenwerkingsverband tussen het Goed en het WSW-bedrijf, zoals die ook in Drenthe en Brabant vorm zijn gegeven?
• Per 1 januari 2013 loopt het huurcontract van het pand af was het college hiervan op de hoogte?
• Wanneer wordt de raad betrokken bij besluitvorming rond bovenstaande vragen?