Inverdan: het kost wat, maar dan heb je ook wat

30 november 2012

Inverdan: het kost wat, maar dan heb je ook wat

De SP was ooit tegen Inverdan. Niet omdat Zaanstad geen mooi stadshart verdient, daar werd het immers wel tijd voor. Maar we maakten ons wel zorgen om de kosten en vonden dat er teveel kantoren en te weinig sociale woningen werden gebouwd. Toen de SP in 2006 aan het college deel ging nemen werd het aantal geplande kantoren verminderd en werd toegezegd dat er minstens 30% sociale woningen zouden komen, iets wat de SP nog steeds het absolute minimum vindt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld PvdA, VVD en D66. Donderdag 20 november werd Inverdan besproken in de Zaanse raad. Hieronder de bijdrage van Sonja van Elmpt namens de SP.

Sonja van ElmptDe SP heeft - een hele tijd geleden inmiddels - tegen het Masterplan Inverdan gestemd. De belangrijkste reden hiervoor waren de grote hoeveelheid kantoormeters en de zorgen om de financiering. Toen Inverdan werd doorgezet heeft de SP de houding aangenomen: 'oké dan, maar dan moet het wel goed gebeuren, mooi worden en voldoende sociale woningen bevatten'. Het aantal kantoormeters was toen al afgenomen in verband met het overschot aan kantoren.

En we kunnen nu wel zeggen dat het inderdaad mooi is geworden. En misschien gaan raadsleden niet over mooi of lelijk, maar mooi betekent in deze context een centrum waar mensen graag naar toe gaan, waar het goed toeven is en die wellicht meer aantrekkelijke winkeliers trekt.

Wat betreft en verdere ontwikkelingen is het duidelijk dat de crisis nog niet voorbij is. Dat dit betekent dat er misschien percentsgewijs meer sociale woningen en of zorgwoningen komen vinden we het enige pluspuntje.

Ons standpunt wat betreft de mediation. Dit traject dat de impasse tussen de gemeente en de NS over de verder ontwikkelingen boven het spoor moet lostrekken duurt inmiddels al een jaar. De wethouder gaf in het Zaanstad Beraad wel heel voorzichtig een inkijkje in de voortgang. Bij de vraag hoe het daarmee stond zei de wethouder. Er zou misschien een mogelijkheid zijn van een klein lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Tja.

Wat de SP betreft is het geduld wel een beetje op en sluiten we ons aan bij de PvdA en andere partijen, die vragen om inzicht in de voortgang. Er moet echt een keer beweging komen in de impasse enige druk in een mediationtraject kan misschien iets opleveren.

Met die opmerkingen gaan we akkoord met de actualisatie.