h

Veiligheid Zaanstad in geding door nieuwe nationale politie?

7 februari 2013

Veiligheid Zaanstad in geding door nieuwe nationale politie?

Steunfractielid Roland van Braam sprak op het Zaans Beraad van 7 februari deze bijdrage uit namens de SP over het jaarplan van de politie. Daarin wat scherpe vragen aan de wethouder over mogelijkheden voor de jeugd en de mogelijke personele gevolgen voor het lokale politiekorps door de landelijke plannen voor een nationale politie.

Roland van BraamDe landelijke SP was erg blij met de komst van de nationale politie. Dat hebben ze tijdens de behandeling van het wetsvoorstel ook uitgesproken. Nine Kooiman, SP-Tweede Kamerlid, heeft toen aangegeven dat ze er blij mee zijn dat men landelijk kan gaan inkopen, dat de bureaucratie bestreden kan worden, dat de organisatie overzichtelijker wordt en vooral ook dat er lokaal zeggenschap komt. Meer agenten in de wijk, dat lijkt de SP fantastisch en het is ontzettend mooi.

Maar de SP vroeg zich steeds meer af of de plannen die nu worden gemaakt in de korpsen, overeenkomen met de bedoeling van deze wet. Die vraag kwam ook naar voren toen deze wet, de wet nationale politie, behandeld werd in de Eerste Kamer. Er waren toen heel veel vragen, zoals: zal de uitwerking van deze wet ons opleveren wat we allemaal voor ogen hebben? Toen ze de veegwet las die naar aanleiding van die discussie in de Eerste Kamer is gemaakt, bleef bij haar de volgende vraag bestaan. Je kunt een prachtige wet optuigen, maar wat doe je eraan als de uitwerking niet goed is? Juist op die inrichtingsplannen hebben wij nu geen zicht. Sterker nog, als het aan deze minister ligt, bespreken wij het inrichtingsplan, dus de uitwerking van deze wet, pas nadat de nationale politie is ingevoerd op 1 januari 2013. En dat was voor de landelijke SP onacceptabel.

Toen de wet nationale politie in de Eerste Kamer werd behandeld, heeft de SP een onderzoek gedaan onder politieagenten. en de uitkomsten ervan waren niet al te positief. Zo verwachtte 60% van de ondervraagden negatieve gevolgen van de invoering van de nationale politie. Deze agenten vreesden dat de dienstverlening zou verslechteren en dat er minder blauw op straat zou komen.

Daarnaast vroegen veel agenten zich af of zij straks nog wel hun baan zouden behouden.Het is precies waarover ook de politiebonden en de mensen op de werkvloer zich zorgen maken, namelijk de capaciteit bij de politie. Maar De minister blijft stug volhouden dat er geen capaciteitsproblemen komen met de komst van de nationale politie, maar waarom zit er zo'n enorm gat tussen wat de bonden aangeven en wat de minister in de Kamer blijft zeggen?De minister zegt dat hij de nieuwe robuuste basisteams qua sterkte als volgt gaat indelen.

Op één 24-uursdienst hebben zeven agenten dienst. Nee, zeggen de politievakbonden, op één 24-uursdienst zou je juist negen agenten moeten hebben. Ik wil graag van de portefeuillehouder horen wie er gelijk heeft. Ik ben geneigd om naar de werkvloer te luisteren, want er worden ook nog eens landelijk 2.600 banen geschrapt in de ondersteunende diensten. Graag zou ik willen weten hoeveel banen deze 'nationalisering' heeft gekost in Zaanstreek-Waterland.

De bonden geven aan dat er bij de basispolitiezorg, de noodhulp en de opsporing, al jaren sprake is van onderbezetting. Dat komt mede doordat de minister er nog steeds voor kiest om aspiranten mee te tellen in de politiecapaciteit, terwijl deze maar voor 40% inzetbaar zijn, wat duizenden fte's scheelt. De bonden zijn boos, niet alleen omdat de minister de capaciteitsproblemen ontkent, maar ook omdat hij de cao-afspraken aan zijn laars lapt.Uit landelijk onderzoek onder politieagenten kwam ook naar voren dat agenten zich zorgen maken over het voornemen om politieposten te sluiten.

Worden er in Zaanstad nog politieposten gesloten en op basis waarvan wordt besloten om een politiepost te sluiten? Wordt er ook gekeken naar het effect op de veiligheid hiervan? Welke zeggenschap heeft de gemeenteraad hier nog over? Stel dat een gemeenteraad niet wil dat een politiebureau sluit, omdat hij zeer ernstige twijfels heeft bij de vraag of dat niet ten koste gaat van de veiligheid in een wijk. Welke zeggenschap heeft een gemeenteraad of burgemeester hier nog over? Kan de portefeuillehouder mij dat uitleggen? De Telegraaf berichtte afgelopen 20 december 2012 dat er een Rijksrechercheonderzoek loopt naar corruptie binnen de politietop. Er is zeker aanleiding voor dit corruptieonderzoek, want er zou sprake zijn van politiemensen die zich in de watten hebben gelegd met uitjes, nieuwe winterbanden of, nog erger, luxe auto's. De stukken waaruit dit zou blijken, worden echter niet openbaar. Waarom niet? Ik wil ook graag weten wat de portefeuillehouder van dit artikel in De Telegraaf vond ?

In het Integraal Veiligheidsplan 2012-2013 blijkt uit de gebiedsscan van de politie dat veel jeugdoverlast zich concentreerde rondom winkelcentra. De openingstijden en beschikbaarheid van alcohol spelen hierbij een rol. Wat zijn de alternatieven voor deze jongeren om te voorkomen dat ze daar gaan rondhangen en geen alcohol gaan gebruiken?

Uit het benchmark onderzoek blijkt dat jeugd en veiligheid duidelijk het minst goede veiligheidsveld van Zaanstad is. De SP-fractie is vaan mening dat een buurtcentrum met jongerenwerkers een grote bijdrage kan leveren aan het voorkomen van overlast criminaliteit van jeugd.

Georganiseerde misdaad. Dit thema zou van ons een veel hogere prioriteit mogen krijgen. We weten toch allemaal dat het oprukt, ook al is dat per definitie in het verborgene en daarom misschien minder direct overlastgevend. Voor het onderwerp ‘uitbuiting en mensenhandel’ hebben GroenLinks en de SP in het verleden aandacht gevraagd. Wij zouden graag worden geïnformeerd hoe dit onderwerp verder wordt uitgewerkt.

Ook kunnen we in het stuk niets terug vinden over meldingen loverboys of stalking.

U bent hier