Werkt "Werken Werkt" wel?

9 februari 2013

Werkt "Werken Werkt" wel?

Donderdag 7 februari stond op initiatief van de SP en ROSA het stuk "Werken Werkt" van het college op de agenda, De SP heeft grote bezwaren tegen een aantal aannames in dat stuk en stelde scherpe vragen. Onderstaande bijdrage werd uitgesproken door raadslid Sonja van Elmpt en mede-voorbereid door steunfractielid Carla Schuddeboom.

Werkgeversbenadering

Sonja van ElmptDe ‘werkgeversbenadering’ gaat volkomen voorbij aan de huidige arbeidsmarkt. We missen een analyse van die arbeidsmarkt, waarin duidelijk gemaakt wordt welke vacatures er nog zijn, voor welke mensen er dus geen werk in de regio is en wat er gedaan wordt aan het creëren van nieuwe werkgelegenheid. Het ademt wensdenken uit, zonder concrete, opnieuw weer SMART-geformuleerde doelstellingen.

Carla SchuddeboomWe zouden ons kunnen voorstellen dat daar in zou komen te staan dat er een bepaald aantal mensen extra aan het werk komen, waarvan een deel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt etc.

Het kost ons in totaal 8 miljoen, waarvan 4 miljoen naar instrumenten (tegemoetkomingen) voor de werkgevers. Dan moeten we toch helder hebben wat we daar precies mee moeten bereiken.

Ook bij de werkgeversbenadering willen we een aantal evaluatiepunten vaststellen omdat we nog te weinig inzicht hebben in de doelmatigheid hiervan.
Deze evaluatie zal wat ons betreft in ieder geval bevatten; een overzicht van het aantal mensen die een beroep doet op een uitkering, een overzicht op het aantal mensen dat uitstroomt naar een nieuwe baan. Daarbij moet ook gevolgd worden of dit blijvend is of na enige tijd iemand toch weer in een uitkering terecht komt. We willen weten of er geen verdringing optreedt. Hoeveel effect een werkervaringsplaats heeft gehad op hoeveel mensen. Hoe lang werkgevers loonsubsidie krijgen en wat er gebeurt met de mensen als die subsidie ophoudt. Van alle instrumenten willen we weten wat de effecten hiervan zijn geweest.

Inmiddels beginnen overal werkgevers te protesteren tegen de 5%-norm die het rijk wil opleggen om gehandicapten aan het werk te krijgen. De gemeente doet er nog een schepje bovenop met de social return en alle werkgevers hebben al te maken met behoorlijk strenge wetgeving als het gaat om de eigen zieke werknemers. We willen graag op de hoogte gesteld worden van de gevolgen van deze protesten op het beleid.

Minimabeleid

Ten eerste willen we dat de gemeente erkent dat er armoede is ondanks het minimabeleid. Dat de armoede toeneemt en dat bijvoorbeeld het jeugdteam Poelenburg aangeeft dat armoede het grootste risico is voor hun doelgroep de komende jaren.

De gemeente hoort te weten hoe het met de armoede gesteld is. Wat ‘de temperatuur is’, om met Jette Kleinsma te spreken. Om die temperatuur te weten te komen heb je instrumenten nodig, een thermometer of in dit geval een armoedemonitor. Daarin horen zaken als: een omschrijving van de armoede, aantallen en categorieën armen, de werkende armen, over de oorzaken van armoede, over kinderen die in armoede opgroeien en over de effectiviteit van het gemeentebeleid. Deze armoedemonitor kwam in het verleden tweejaarlijks, maar kan ook jaarlijks worden uitgebracht zodat wij als raad de gevolgen van maatregelen kunnen volgen. Dat is actieve informatieplicht. In 2008 is er een nulmeting gedaan in de eerste armoedemonitor, daar moeten we dan nu op terug grijpen: wat is er in die tussentijd gebeurd?

Verder willen we cijfers over het bereik van de gemeentelijke ondersteunende maatregelen. Daar is in de vorige periode extra op ingezet met veel succes. We willen graag weten hoeveel mensen de ondersteuning van de gemeente weten te vinden als ze dit nodig hebben.

Handhaving

Ondanks de slechte economische omstandigheden en de toenemende werkeloosheid, wordt handhaving nog weer eens extra aangezet.
Ook de SP is tegen misbruik van gemeenschapsgeld, maar we hebben van de ambtenaren begrepen dat toch erg weinig voorkomt. Waarom moet het dan alsmaar strenger? Zij huisbezoeken wel effectief? En hoeveel meer geld mag dit gaan kosten?

Wij willen ook op dit onderdeel uitgebreide rapportages over hoeveel maatregelen er worden uitgedeeld, hoeveel mensen hiertegen in bezwaar zijn gegaan en met welk resultaat. Hoe zit het met de klachtenprocedure? Hoe wordt de privacy gerespecteerd en heeft de gemeente zicht op de gevolgen als uitkeringen worden gestopt. Schept dat niet nieuwe problemen op andere terreinen?

Conclusie

De SP wil met dit initiatief repareren dat de juiste volgorde niet is gevolgd. De punten die we vanavond aansnijden horen in een beleidsplan dat de raad eventueel kan amenderen en zal moeten vaststellen. Daaruit voort vloeien dan verordeningen.

Wij willen goede evaluaties om te zien of de werkgeversbenadering werkt en we willen inzicht in het minimabeleid door middel van een tweejaarlijkse armoede monitor, die niet steeds van format verandert maar langetermijnontwikkelingen laat zien.