Nieuwe parkeerplaatsen Havenbuurt niet ten koste van groen

4 april 2013

Nieuwe parkeerplaatsen Havenbuurt niet ten koste van groen

Op 4 april diende de SP samen met de Partij voor Ouderen en Veiligheid (POV) een motie in op het stuk Wijziging Parkeernota 2009. Op hoofdlijnen s de SP akkoord met de parkeernota, maar in het debat in de Zaans Beraad eerder bleek dat op basis van algemene normen 33 parkeerplaatsen zullen worden gaan aangelegd in de Havenbuurt. De SP gelooft dat dat wel iets minder kan, en met de SP vinden ook de bewoners van de Havenbuurt waarmee wij in contact zijn dat ook. Met minder parkeerplaatsen hopen we dat het groen in deze kwetsbare maar gezellige buurt intact blijft. Om als raad bij de verdere invulling van deze parkeerplaatsen betrokken te worden, dienden we deze motie in.

Constaterende dat:
• Er op dit moment geen duidelijkheid is hoe de ruimte ingericht gaat worden wanneer er 33 parkeerplaatsen in de Havenbuurt gerealiseerd gaan worden.
• Dat deze parkeerplaatsen ten koste gaat van de zeer beperkte groenvoorzieningen en het karakter van de buurt.
• De nieuw toe te wijzen bewoners een inkomen zullen hebben minder dan 38.695 euro, dat in een aantal situaties lager ligt dan de inkomens van definitief vertrokken bewoners, als gevolg waarvan het niet te verwachten is dat autobezit zal toenemen.
• We door de huidige economische omstandigheden steeds worden ingehaald door de zich continu veranderende realiteit.
• Er pas een goed besluit over de 33 parkeerplaatsen in de Havenbuurt kan worden genomen als de behoefte duidelijk is;

Overwegende dat:
• De raad nog in tijdig in de gelegenheid gesteld moet worden om de uiteindelijke plannen desgewenst te bespreken;

Besluit dat:
• Dat voorafgaand aan een besluit over de realisatie van de 33 parkeerplaatsen in de Havenbuurt de raad eerst wordt geïnformeerd over hoe en waar de parkeerplaatsen gerealiseerd gaan worden.