APV aanpassen, maar liever preventie

30 juni 2013

APV aanpassen, maar liever preventie

Afgelopen week werd er in het Zaans Beraad over het aanpassen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gesproken. Dit naar aanleiding van de overlast op het Steve Bikoplein, waar men een gebiedsverbod in wil voeren. Namens de SP gaf Roland van Braam deze inbreng in het debat.

Roland van BraamWanneer een gebiedsverbod word uitgeschreven dan is er een grens bereikt waardoor normaal handhaven geen zin meer heeft. In Zaandam-Zuid en dan met name het Steve Bikoplein is dat nu hert geval. De SP en andere fracties hebben al eerder hierover hun bezorgdheid geuit.

Buurtbewoners hebben geleden onder de grote groep overlastgevers en drugsdealers. Bewoners voelde zich niet meer veilig in hun eigen buurt en durfden niet meer langs deze grote groep overlastgevers. En de SP-fractie begrijpt dat buurtbewoners zich hierdoor niet meer veilig voelden. Ikzelf kwam er ook regelmatig langs en het leek of de groep steeds groter werd en een aanzuigende werking had.

De SP-fractie maakt zich zorgen over waar die groep overlastgevers zich nu ophouden nu ze niet meer op het Steve Bikoplein zijn.

Hoe kunnen we voorkomen dat erin de toekomst wederom zoiets ontstaat? Met name de inbreng van Welsaen zou hier een rol in kunnen spelen, maar daar bezuinigt de gemeente nu juist op. De SP-fractie vind dat we ons niet teveel op repressie moeten richten, maar juist op het voorkomen van dit soort overlastsituaties.

De SP-fractie maakt zich ook zorgen over de groep jongeren die ook deel uit maakt van deze groep overlastgevers. De SP-fractie vraagt zich af hoe daarmee wordt omgegaan. Wij willen de portefeuille houder het instrument gebiedsverbod geven en kunnen daar dan nu ook mee instemmen ook al is het een zwaar middel, maar de SP fractie vindt dat de nadruk moet liggen op hoie zulke excessen te voorkomen. Preventie boven repressie.