h

SP kritisch over bestemmingsplan Bedrijven Zuid

4 juli 2013

SP kritisch over bestemmingsplan Bedrijven Zuid

In het Zaans Beraad van 3 juli werden diverse bestemmingsplannen, waaronder dat voor Bedrijven(terrein) Zuid besproken. Hierover stelde steunfractielid Roland van Braam namens de SP deze vragen.

Roland van BraamHet eerste waar de SP-fractie zich meteen zorgen over maakte bij het lezen van dit bestemmingsplan is de ruime bevoegdheid die B&W krijgen als de raad instemt met dit plan. In dit plan krijgen B&W namelijk de bevoegdheid om belangrijke wijzigingen aan te brengen zonder de raad daarin te betrekken.

Dat staat in de passages die op art. 3.6. van de WRO slaan. In deze passages hebben ze namelijk een wijzigingsbevoegdheid en een afwijkingsbevoegdheid ingelast. Dat staat steeds per bedrijventerrein onder het kopje: afwijken van de gebruiksregels. Dus eerst stellen ze een maximum aan zwaarte van bedrijven die ze toe laten en daarna verklaren ze zich bevoegd van dat maximum af te wijken. Neemt de raad het bestemmingsplan aan, dan is het vaststellen van wat er precies komt, een bevoegdheid van B&W.

Maar zover is het nog niet, want een bestemmingsplan, daar gaat de raad over! En dat willen we graag zo houden!

Wat is het probleem? Burgemeester en wethouders zouden bij vaststelling van dit bestemmingsplan een zeer ruime bevoegdheid krijgen om zeer veelsoortige bedrijven toe te staan zich te vestigen.Van bedrijven die overlast geven door stof,geluid en geur tot en met gevaarlijke chemische of nucleaire industrie zoals kweek- en splijtstoffen-verwerkingsbedrijven en bedrijven die zich bezig houden met verwerking van radioactief afval. De SP-fractie wil dan ook weten waarom het college deze ruime bevoegdheden wil?

De SP-fractie heeft ook geconstateerd dat de bijgevoegde bedrijvenlijst van mogelijk te vestigen bedrijven een selectie is uit de algemene lijst
van de VNG. Onze vraag is: op grond waarvan wordt deze selectie gemaakt? Overigens kunnen B&W ook van deze lijst afwijken. Zie het boven aangehaalde artikel. Dat men de kerncentrale uit de lijst heeft geschrapt, heeft dus feitelijk geen betekenis.

Zoals terecht gesteld door de belangengroep Nauerna: als je afwijkt van de VNG lijst kan het college bedrijven op terreinen gaan mengen. Hierdoor
kunnen bedrijven met een verhoogd risico zich gaan vestigen naast bijvoorbeeld voedselverwerkende industrie .Ook zal door de toelating van met name zwaardere industrie, dus boven catergorie 5.1., de invloedssfeer van deze zwaardere industrie zich uitstrekken over Zaanstad Zuid en West en Westerwatering.

Het hangt er maar vanaf hoe de wind waait. Denk hierbij aan het vrijkomen van giftige uitstoot of het overwaaien van kolenstof bij zuidwesten wind. Daarom wil de SP fractie graag van de wethouder horen hoe hij in het geval van vestiging van zware bedrijven omgaat met de directe risicocontouren en de invloedssfeer van deze bedrijven, als het gaat om de woonwijken en de woonboten in de nabijheid van deze toekomstige bedrijven in Westzaan en Nauerna.

Nu is het van belang en dat is mijn vierde vraag: of de wethouder al zicht heeft op de bedrijfstakken die zich op terrein Hoogtij zouden kunnen vestigen. Het is toch van belang dat de raad enigszins een idee heeft wat er komt, anders wordt het helemaal een blanco cheque.

Dan speelt mee dat de SP-fractie uit bronnen van de brandweer heeft vernomen dat dit gebied mbt tot bereikbaar " dus ter plaatse zijn " als
kritisch wordt gezien. Onze laatste vraag is dan natuurlijk ook: Wethouder, zijn de hulpdiensten hiervoor voldoende uitgerust/ ingericht bij calamiteiten op het terrein Hoogtij? Kortom: dat u ons gaat verzekeren dat u met de uiterste zorgvuldigheid gaat handelen, is ons niet genoeg. Wij willen vaststellen welke zorgvuldigheid dat is. Dat is onze bevoegdheid als raad. Om de heer Blazer van de VVD te citeren: veiligheid kun je niet garanderen, maar wel organiseren.

U bent hier