Vergeet De Bieb niet

15 juli 2013

Vergeet De Bieb niet

Tekst: Willem Croese

Ondanks komkommertijd wisten Gerbrand de Lange, voorzitter stichting MFA uit Wormerland en Leny Vissers-Koopman, wethouder cultuur van Zaanstad afgelopen zaterdag ieder hun boodschap te brengen in het Noordhollands Dagblad. De één haalde uit naar het Wormerlandse college inzake de voortgang van de multifunctionele accomodatie (mfa) en de ander lanceerde drastische bezuinigingen voor onder andere De Bieb.

De Bieb - Nieuweweg - Wormer

SP-Wormerland fractievoorzitter Henk Mak las afgelopen zaterdag het artikel met de kop 'Vergeet bouw van mfa' waarin Gerbrand de Lange zijn verhaal deed over de mfa alsof het een prestigezaak is met een debacle als gevolg. Volgens hem is de huur te hoog waardoor Wormerland de exploitatie niet rond kan krijgen.

Exploitatie

,,Het is een grote misvatting dat de exploitatie niet in orde komt”, stelt SP'er Mak. ,,De woningcorporatie WormerWonen neemt die taak op zich middels een overeenkomst met het college van Wormerland. De gemeenteraad is hierover uitgebreid ingelicht tijdens één van de laatste raadsvergadering. Als De Lange dan niet op de tribune zit en/of luistert moet hij nu niet zijn zogenaamde gelijk proberen te halen in de krant.”
Volgens Mak is de meest ideale uitvoering van de mfa wanneer kandidaatpartners verder met elkaar aan de slag gaan. ,,En mocht dat niet kunnen of men wil niet dan is het college gerechtigd naar andere partners te zoeken. Wij wachten af. Gezien de voortvarendheid van dit college kan ik met met stelligheid zeggen dat het dorpscentrum inclusief mfa er komt. Ons vertrouwen is volledig aanwezig.”

De Bieb

Opmerkelijk was de uitleg van De Lange in het artikel dat De Bieb goed zit op de huidige plek aan de Nieuweweg waarvoor Zaanstad subsidie verstrekt zodat ook Wormerveerders gebruik kunnen maken van deze vestiging. Bij vertrek naar de mfa zou De Bieb volgens hem geen subsidie meer krijgen.
Leny Vissers-Koopman, wethouder cultuur van de gemeente Zaanstad lichtte de pers eind vorige week in over haar bezuinigingsplannen. Afgelopen zaterdag stond daarom ook in het Noordhollands Dagblad een artikel met de kop 'Dreun voor bibliotheek'. De Biebvestigingen Westerkoog, Zaandam Zuidoost en Wormerland krijgen geen subsidie meer.
SP-fractievoorzitter Mak: ,,De opmerking van De Lange dat De Bieb in Wormerland geen subsidie zou krijgen bij verhuizing naar de mfa is onzin. Het lijkt wel op een poging om de bevolking op het verkeerde been te zetten, want je ziet dat Zaanstad andere redenen heeft om de subsidiekraan dicht te draaien.”
Marga Rosier, directeur van De Bieb schreef op haar weblog dat zij bezuinigen begrijpt maar stopzetten van deze geldstroom niet: ,,Wat mij bij deze bezuiniging ongelofelijk tegen de borst stuit is het feit dat het bij ons weggeplukte geld rechtstreeks wegstroomt naar het nieuwe cultuurcluster (een cultuurhuis in Zaanstad - wcr). Het komt niet ten goede aan mensen met een uitkering, die aan werk geholpen moeten worden. Ook niet aan het onderhoud van openbare ruimte. Nee, het wordt gebruikt voor een cultuurcluster met een prijskaartje van 30 miljoen dat aan exploitatie jaarlijks 3,4 miljoen kost.”

Henk Mak beraadt zich op een aantal schriftelijke vragen aan het college over de toekomst van De Bieb in Wormerland.