Waarom bezuinigingen presenteren in de vakantie?

18 juli 2013

Waarom bezuinigingen presenteren in de vakantie?

De SP heeft zich er richting het college van burgemeester en wethouders boos over gemaakt dat juist tijdens de vakantieperiode de zogenaamde 'Toekomstagenda Cultuur' is gepresenteerd. Hierin staan grote bezuinigingen op cultuur, zoals bij Fluxus en De Bieb. Hierover hebben we een bericht gestuurd aan het college, we wachten op antwoord.

Patrick ZoomermeijerGeacht college,

Hierbij laat de SP-fractie weten ontstemd te zijn over het moment waarop het college het ontwerpplan Toekomstagenda Cultuur 2014-2017 ter inzage heeft voorgelegd. Dit is namelijk gedaan in de vakantieperiode, waardoor vele betrokkenen op vakantie zijn of anderszins van hun welverdiende rust genieten. De raad is zelf immers ook met reces.

Het ter inzage leggen van zo'n ingrijpend plan moet onderwerp zijn van een goede planning, die rekening houdt met de onrust die dit plan teweeg brengt, en biedt de mogelijkheid aan alle betrokkenen om hun conclusies te trekken over het plan en daar actie op te ondernemen. Dat is een fundamenteel recht en onderdeel van het democratisch proces.

Door het plan in de vakantieperiode ter inzage te leggen, wordt hieraan geen recht gedaan. En het is toch volkomen duidelijk dat de gevolgen van de plannen, als ze worden uitgevoerd, niet misselijk zijn! Waarom moet dit plan juist nĂș ter inzage worden gelegd? Had dit niet op een ander moment gekund? Is er haast bij, en zo ja, waarom? En rechtvaardigt dit dan het hinderen van het democratisch proces?

Het is helaas niet de eerste keer dat het college er met haar timing naast zit, eerder hebben de SP en andere fracties aangegeven dat we ons als raad onder (tijds)druk voelen worden gezet of er onvoldoende rekening wordt gehouden met de gevoeligheid (maatschappelijke impact) van bepaalde dossiers.

De SP stelt daarom ook dringend voor om het plan pas na het reces van de raad ter inzage in te dienen. Zodat na de vakantieperiode het normale proces in onze gemeenschap kan worden doorlopen, inclusief het formuleren van alternatieven en het voeren van (waarschijnlijk terechte) acties. En de raadsleden, die nu met reces zijn, zich kunnen informeren door bij betrokkenen op bezoek te gaan en dergelijke.

Laat het college nu niet weer iets in sneltreinvaart door de raad willen drukken, zoals het bij eerdere plannen probeerde.

We hopen op een spoedige reactie.

Met vriendelijke groet,

Patrick Zoomermeijer